ANNONS

Så väljer du rätt lagerlösning – för din nya e-handel

Hur ska man göra med lagret?
Ehandel/Istock

"Fem order om dagen räcker inte".

ANNONS

På Ehandel har vi den senaste tiden fått veta hur man startar en egen e-handel från grunden. Vi har även grottat i hur man lyckas med sin datainsamling, kundklubb och marknadsföring.

Den här gången låter vi experten Christer Pettersson, författare till boken Ehandel för alla, ge sina bästa tips i valet av lagerlösning.

Ska man kanske redan från start satsa på ett eget lager? Eller är det bättre att istället hyra in sig i ett befintligt lager, via en så kallad tredjepartsaktör, så kallad TPL.

LÄS ÄVEN: Så startar du en egen e-handel – här är expertens bästa tips

Avgörande är ofta dina försäljningsvolymer, enligt Christer Pettersson

Det är ju svårt att gå till en TPL-leverantör och säga "hej, jag har fem order om dagen och skulle vilja förvara mina produkter hos er”. Man behöver ju komma upp i lite volymer först, säger Christer Pettersson och fortsätter:

Men TPL kan vara ett bra sätt att skala upp sin affär. TPL-aktörer har ofta även bra avtal med många fraktbolag och kan i regel erbjuda flera olika fraktalternativ,

Vad kostar det att använda sig av TPL?

Det ser väldigt olika ut. Man betalar ju för att få tillgång till pallplatser. Men också för packning, plock och emballage. Sedan tillkommer det hantering för in- och utleveranser och returer.

Det finns många kostnadsdelar som man behöver räkna på. Men om du har en produkt med få returer kan det definitivt bli en bra affär.

Stora fördelar

Om man däremot säljer produkter som medför många returer, exempelvis kläder, kan det i längden bli dyrare med TPL. Men att göra allt själv kan också bli väldigt dyrt och många brukar underskatta den kostnadskalkylen.

En bra huvudregel

En TPL-aktör kan även hjälpa en nystartad e-handel med bra fraktavtal.

En bra huvudregel är att ett tillväxtbolag ofta tjänar på ett TPL-upplägg. Det gör att man kan fokusera på och utveckla din affär, istället för att hela tiden behöva packa, plocka och deala med fraktavtal och logistik. Större e-handlare har däremot generellt mer nytta av ett eget lager, avslutar Christer Pettersson.

David Gustavsson
david@ehandel.se