I morse så berättade skönhetsjätten och e-handlaren Lyko att de blivit med Ai. En första tanke var att bolaget endast hoppat på hajpen, men i grundaren Rickard Lykos uttalanden låg något djupare insikter och avslöjanden.
Bland annat erkände han att dagens e-handel inte riktigt fungerar för butiker med enorma utbud. Och han är inte ensam att försöka lösa problemet med just Ai, även jätten Amazon verkar ta detta seriöst.
Vi tog en pratstund med Rickard för att få lite mer insikt i tankarna bakom den nya Ai-satsningen och hans avslöjande att e-handeln idag inte riktigt fungerar.
Många av de Ai-tjänster som kommit ut är till för att göra kostnadsbesparingar, och det kommer de säkert också kunna användas för. Men jag tycker att det är ännu mer intressant att titta på hur de kan öka kundupplevelsen och skapa en bättre köpupplevelse online, och hamna närmare den servicen vi lyckas med i butik, säger Rickard Lyko till Ehandel.
Att få en bättre service online ska alltså vara en stor del av satsningen, men det finns också mer att hämta.
Det är här jag tycker Ai verkligen förändrar beteendet på riktigt. Vi har gjort många uppdateringar av e-handeln tidigare, med snabbare sajter och bättre sök och så vidare. Men det här förändrar beteendet i grunden. Du kan ha en dialog och fråga om saker och du kan få svar på trender och saker som vi inte känner till.
Till e-handlares glädje så menar Rickard Lyko att vi kanske ser en framtid där dagens ofta hårda kategorisering inte längre behövs. Eftersom att Ai:n kommer att komplettera e-handelns egen data.
Den tar också bort hela den här kategoriseringen som man lägger mycket tid på som e-handlare. Det är inte så att vi kommer att sluta med det, men när kunderna vänjer sig vid att använda Ai, och den blir ännu bättre, så tror jag att det kommer att förändra beteendet i hur man interagerar med e-handeln.
Hur rundar Ai:n kategoriseringen?
Den tar ju in extern data. Om det exempelvis skulle bli en trend kring avatarsminkning, som vi inte har något på sajten om. Så kan den koppla ihop produkter genom att den analyserar produkttexter och beskrivningar och recensioner med extern data. Den vet ju att Avatar är en film och att det är blåa karaktärer och så vidare.
Och det är på detta område som Rickard Lyko menar på att dagens e-handlare faller platt i många fall.
Just att den kan koppla ihop det med all annan data gör ju att man får en helt annan bredd och hjälp med svaren. Vi har aldrig lyckats med de sökningarna. Många gånger har det ju varit så att du ska hitta en produkt som vi inte har kategoriserat eller benämnt rätt. Då har det nästan alltid varit lättare att söka på Google. Ai:n förstår däremot vad det är du letar efter.
Hur har kunderna tidigare hittat bland era tusentals sorters schampo?
Jag skulle säga att det är det som har varit lite av e-handelns akilleshäl. Man har varit ganska dåliga på att sälja in produkter om inte kunden vet vad den ska ha. Det är där vi använder mycket kundservice och guider. Det är klart du kan gå ner och navigera ner dig i filter och så vidare, men det är ju få som liksom är tillräckligt dedikerade och förstår hur vi har byggt upp det där.
Filtrena som e-handlare ibland är så stolta över kan alltså bli övermäktiga för många användare och man behöver verkligen kunna hantera dem för att hitta rätt. Detta i kontrast till att bara gå in i en butik och säga vad man vill ha.
Det är en sak att komma in till en av våra butiker och säga att du behöver ett schampo. Kommer du in till vår sajt och säger samma sak så är det svårt för det finns oändligt med val. Men detta förändras med Ai:n eftersom den kan börja ställa frågor. Vad är det du vill uppnå? Vad vill du ha för funktion? och så vidare.
Är Ai den nya sökmotorn?
Ja, till viss del. Sen är det klart att vet du lite mer vad det är för produkter eller varumärken du är ute efter så går det fortare att söka. Ai:n är inte jättesnabb i dagsläget. Det tar ju lite tid eftersom den ofta vill har mer information om vad du söker efter.
Men på sikt tror jag absolut den kommer att ta en hel del av sökningarna. Sökningarna kommer inte vara lika viktiga. Det kommer inte heller vara lika viktigt att ha en bra sökmotor om du har en bra Ai, för den ersätter mycket.
Lykos nya Ai ska även hantera tal, detta så att kunderna kan prata direkt med tjänsten via den mobila appen.
Vi har också lagt till att du kan prata med den. För Ai blir ju ofta mer av en chatt. Det blir ett helt annat sökbeteende där du kan prata in långa meningar. Något som vanliga sökmotorer är dåliga på att hantera. Men Ai:n fungerar bättre ju mer information den får. Den vill helt enkelt ha längre sökfraser.
Kommer ni flytta ut Ai:n från appen till webben?
Vi har inte riktigt diskuterat det. Vi ser oss som "app first" och det är där man får den bästa upplevelsen. E-handeln blir mer renodlad och transaktionsbaserad. Men det är mycket möjligt att vi tar upp vissa delar även i e-handeln.
Just nu ska man dock förstås utvärdera lanseringen av Ai:n innan man tar några nya beslut. Rickard Lyko räknar till exempel med vissa galna svar från deras Ai, som hos många andra liknande tjänster.
Nu vill vi testa och se hur den fungerar och fortsätta lära oss mer. Men det stora jobbet att få in den i våra system är ju klart och det gör att vi kan fortsätta använda den till annat också.
Några planerade nästa steg?
Ett nästa steg är att du kommer att kunna fråga var din order befinner sig och sådana saker. Detta kommer hjälpa vår kundservice att jobba mer effektivt ut mot kunderna.
Du har kallat detta den största förändringen sedan ni startade, varför det?
Jag tycker att det här kommer att förändra beteendet i hur man interagerar med e-handeln. Förut har vi förbättrat sajten, lagt till mer information, smidigare checkout och så vidare. Men det här lyfter servicegraden och tar verkligen ett kliv mot den upplevelse du får om du varit i kontakt med vår kundservice, eller med våra medarbetare i våra butiker. Det tycker jag förändrar e-handeln i grunden. De som tidigare funnit e-handeln för svår eller för krånglig kommer nu att få det lättare. Det är ju inte svårt att använda Ai:n, speciellt inte när man pratar med den.