ANNONS

Ica-bossen om e-handelssuccén "Växte snabbare än marknaden"

Magnus Elowson
Ica/Pressbild/Ehandel

"E-handeln är en mycket viktig del av Ica:s affär".

ANNONS

Nyligen släppte Ica sin Q4-rapport och det visade sig vara jubelsiffror, inte minst på e-handelssidan. Apotek Hjärtat har visat sig vara ett kanonrecept för framgång.

Hjärtat gjorde med god marginal sitt resultatmässigt bästa år någonsin och nådde även en all-time-high marknadsandel på över 32 procent, konstaterade Ica i rapporten.

LÄS ÄVEN: Ica:s e-handel går som tåget: ”Väldigt starkt år”

Vi på Ehandel bestämde oss för att ta reda på mer och fick då kontakt med Magnus Elowson. Han är affärschef för e-handel på Ica Sverige. Men han kan inte uttala sig om Apotek Hjärtat. Apoteket ingår inte i Magnus ansvarsområde.

Ehandel får inte heller något rakt svar på vad Ica:s e-handel omsätter i kronor och ören. Vi får ärligt talat inte veta någonting.

E-handeln är en mycket viktig del av Ica:s affär och framtida tillväxt. Exakt hur stora satsningar som görs inom detta område redovisar vi inte av konkurrensskäl, säger Magnus Elowson.

Vilken del av e-handeln är det ni satsar mest på? Är det primärt apoteksdelen som ju går som tåget?

Alla delar av Ica:s e-handelsaffär är viktiga för oss, vi vill finnas där våra kunder finns och kommer fortsätta vara en viktig möjliggörare för att nå Ica:s övergripande mål för tillväxt och marknadsandelar. Utanför apoteksdelen så har Ica som mål att växa sin marknadsandel inom dagligvaror, där majoriteten av tillväxten inom dagligvaruhandeln över tid förväntas ske online.

"Pris som attraktivt"

Nästa steg i e-handelsresan kommer att handla om hur man möter sina kunder.

Genom att förbättra hur vi möter våra kunder och göra det snabbare och smidigare att handla de varor man behöver, med ett leveranssätt som passar, ett attraktivt sortiment och naturligtvis levererat till ett pris som är attraktivt. Det här är en affär i ständig utveckling och vi ser naturligtvis kontinuerligt över hur vi kan utveckla vår e-handelsaffär ytterligare och hur vi servar våra kunder ännu bättre.

Hur går det med hemleveranser av matkassar? Är det fortfarande en knepig business för Ica eller växer ni där med?

E-handelsmarknaden för dagligvaror på totalen har ju fallit tillbaka sedan toppen under pandemin men vi tycker oss se en vändning på marknaden under förra årets sista kvartal. Ica-butikerna har fortsatt en något svagare utveckling inom hämtaerbjudandet.

Men Ica:s utveckling fortsätter mycket positivt jämfört med marknaden inom hemleveranserbjudandet och fortsätter trenden att ta marknadsandelar där. Sammantaget växte Ica snabbare än e-handelsmarknaden för dagligvaror under den sista delen av 2023.

Vad ska e-handeln omsätta hos er om säg tre år? Har ni nåt mål där?

Vi vill finnas där våra kunder vill handla och Ica:s e-handelsaffär är en viktig kanal för ICA framåt och kommer fortsätt att vara en viktig möjliggörare för att nå våra övergripande mål för tillväxt och marknadsandelar framåt.

Sammanfattningsvis får vi veta väldigt lite om Ica:s e-handelsaffär. Men att det här är något som koncernen satsar på är uppenbart.

David Gustavsson
david@ehandel.se