ANNONS

5 heta tips till e-handlare – så maxar du ditt resultat i vår nya sköna AI-värld

Karl Lindberg
ANNONS

Google Ads-experten ger här sina bästa tips.

1. Microsoft Ads (Bing Ads) kan i och med integrering av ChatGPT bli en större och viktigare försäljningskanal för e-handlare

Kör ni annonsering på Microsoft Ads (Bing)? Om Bing får ett rejält ökat antal användare i och med lanseringen av deras nya sökmotor med integrering av Chat GPT kan det leda till att Microsoft Ads kan bli en större och viktigare försäljningskanal. Det kan vara läge att lägga större fokus där och ligga före era konkurrenter om ni inte redan gör det. För att det skall bli riktigt bra krävs det mer än att auto-importera sina kampanjer från Google Ads. Det finns flera fallgropar som man måste ta hänsyn till, så se till att en expert även hanterar er annonsering på Bing.

2. Performance Max – för Google Ads presterar bättre med egen kontroll. Verktygen finns

Googles nya format Performance Max och Metas motsvarighet Advantage + Shopping Campaigns förlitar sig mycket på maskininlärning och automation. Men de presterar mycket bättre om man ovanpå det lägger på verktyg för utökad kontroll.

3. Försök att undvika att bli för beroende av Google och Meta

Utöver att lägga utökat fokus på Microsoft Ads så rekommenderar jag att testa och utvärdera TikTok. Man kan få ett enormt genomslag på TikTok om man träffar rätt. Enormt. Pinterest är en bra kanal för många kategorier, speciellt de där den visuella delen har stor påverkan.

4. Sätt förstapartsdata som en viktig KPI

Förstapartsdata i form av mejladresser och telefonnummer växer snabbt fram som en mycket viktig sak att ha som prioritet i en privacy-first-internet. Googles, Metas, TikToks och övriga annons-plattformars algoritmer blir mycket smartare om man förser dem med stora volymer förstapartsdata. Det gör ens annonsering betydligt mer träffsäker.

Ge era kunder och potentiella kunder ett tydligt värde i utbyte mot deras data. Samt beskriv transparent hur den kommer att användas. Gör kampanjer och aktiveringar där insamling av förstapartsdata är huvud-KPI.

Sätt mål. Det kan exempelvis handla om att i januari 2023 hade vi 20 000 mejladresser. I mars är målet att ha 30 000 mejladresser som vi kan skicka nyhetsbrev till och mata in i Googles, Metas, TikToks verktyg för mer träffsäker targeting.

5. Var nitisk med att ha korrekt data och KPI:er

Tänk dig att du själv har 99 procent korrekt data och kan agera på den medan dina konkurrenter tar beslut på 80 procent korrekt data. Det ger dig en mycket stor konkurrensfördel och gör att du kan trycka på och agera tryggt medan konkurrenten kan tvingas bromsa eftersom deras data visar färre transaktioner och lägre försäljning.

Implementera server-side tracking, byt från Universal Analytics-data till Google Conversion Tracking, implementera Enhanced Conversions, implementera Google Consent Mode, optimera er cookiebanner.

Och när det är implementerat överväg att ha POAS som huvud-KPI. POAS står för Profit on Ad Spend. Det innebär att man tar hänsyn till marginaler och budar på den faktiska vinsten/profiten. Det är nästa nivå från att ha arbetat med ROAS-targets som huvud-KPI. POAS kan ge en bättre bild av lönsamheten.

För att få konkurrensfördelar handlar det alltmer om vem som kan skicka de bästa datasignalerna till Google och Meta. Om du tar hänsyn till lönsamhet men inte din konkurrent så ökar du möjligheten att få transaktionerna med det högsta vinstvärdet.

Bild av Karl Lindberg
Karl Lindberg

Medgrundare av AdRelevance

admin