Hur gick det egentligen för svensk e-handel under sommarmånaderna juni och juli? Vi har tagit hjälp av vår gratistjänst Ehandel.se Analytics för att reda ut hur försäljningen såg ut under sommarmånaderna.
Sommarvädret har väl varit sådär enligt många och detta kan eventuellt stå bakom den ganska fina utvecklingen under juni och juli månad. Vi ska inte sticka under stol med att sommarmånaderna är en nedåtgående kurva när det kommer till e-handlarnas försäljning, men jämfört med förra året så har tillväxten legat på 24 procent för juni och juli tillsammans. En mycket bra tillväxtsiffra.
Vissa branscher över 30 procent
Tittar vi på några av de största branscherna inom e-handeln så kan vi se att både Hemelektronik och Hus & Hem har gått riktigt bra jämfört med i fjol. Båda kategorierna hade under juni och juli en försäljningsökning på över 30 procent. Sport & Fritid hamnade dock strax under snittet.
E-handelsutvecklingen för dessa branscher under 2017 kan ni se i grafen nedanför:
Som vi kan se så är det en nedåtgående trend under sommaren. Hemelektronik, som är en av e-handelns mest mogna branscher, lyckades dock med att inte tappa något momentum mellan juni och juli. Hus & Hem minskade sin omsättning med 10 procent i juli jämfört med månaden innan. Sport & Fritid dalade samtidigt med 6,5 procent medan Hemelektronik i princip stod stilla på samma nivå som under juni.
Vi återkommer till vädrets påverkan
Vill du själv undersöka hur din bransch har utvecklats så kan du bli medlem i vår tjänst Ehandel.se Analytics, vilket inte kostar något. Om det faktiskt är sämre väder som har stått bakom den starka tillväxten, jämfört med i fjol, ska vi återkomma till i vårt analysbrev som kommer ut om ungefär två veckor. Du signar upp dig till Analysbrevet på följande länk.