Det såg länge ut som om Teknikmagasinet skulle bli historia efter den senaste konkursen. Men Phonelife ville annat. I dag kom beskedet att e-handlaren lagt vantarna på det klassiska varumärket och att det nu ska bli en renodlad webbutik. Inledningsvis, i alla fall.
Vi har fått ett samtal med Julius Jansson Sleth, vd för Phonelife och nu även Teknikmagasinet, som berättar om planerna framåt. Och varför man valde att förvärva delar av den tidigare kedjan, som blivit ett sänke de senaste åren.
Man har ju de nostalgiska banden till varumärken. Då är det inte de senaste fem-tio åren man tänker sig främst. Jag är född i början av 80-talet och minns när man gick in i butiken, för att titta på roliga radiostyrda bilar och andra spännande teknikprylar, säger han till Ehandel.
En annan anledning var att man helt enkelt hade infrastrukturen på plats, för att snabbt få igång en fungerande affär.
Steg ett är att vi har tagit grundstrukturen från Phonelife och lagt Teknikmagasinet som frontend. Vi har en bra e-handelsmotor i grunden och levererade till 600 000 kunder förra året. Vi har också köpt en del lager som vi tror kan gå bra att sälja hos Phonelife, om det inte fungerar hos Teknikmagasinet.
Planen är, som ni förstår vid det här laget, att bygga om Teknikmagasinet i grunden och sakta men säkert hitta tillbaka till den där härliga teknikkänslan som Julius nämnde i inledningen. Kanske är det precis den här omstarten varumärket behöver för att hitta fotfästet i samtiden.
Vi tänker börja bygga det här ganska småskaligt initialt och se hur det fungerar. Men också bygga det tillsammans med våra kunder. Sen är det en nackdel att vi inte kan komma ut och träffa dem i butik. Men kompetensen och kapitalet för att driva butiker har vi inte i dag, så vi får hitta andra smarta sätt att samla in feedback, säger han och fortsätter:
Det kan vara att man i kategorin träning/fritid har en ruta där kunden kan fylla i vad som saknas i kategorin. Eller om man letat efter nåt som man hittat hos någon annan, som vi borde ta in. På det sättet hoppas vi att kunna hitta den där teknikglädjetonen, där det kanske blir lite konstiga, roliga prylar ibland. Det blir ett bygge som sker över några år.
Nya tidens teknikbutik?
Teknikmagasinet är dock ett varumärke som är djupt förknippat med sina butiker. Även om man förstås skulle kunna hitta formen igen på nätet, är vi ändå nyfikna på om det kan bli någon fysisk närvaro längre fram?
Jag tror att man som e-handlare också behöver hitta sätt att ha en fysisk närvaro på ett eller annat sätt. Visst man kan digitalisera upplevelsen så mycket det bara går och delvis återskapa dialogen som man får i fysisk butik. Men vi har lite kul idéer. Till exempel att öppna ett workshopställe mer än en renodlad butik. Då kanske man klickar hem produkten digitalt, men får en fysisk plats att gå in och träffa kunnig personal och andra teknikintresserade. Då behöver man heller inte ha butiker med så stora lager. Det är en kul grej, vi har funderat kring.
Är du förvånad över att ni lyckades lägga vantarna på Teknikmagasinet?
Både ja och nej. Vi var jättetaggade och hade en dialog med konkursboet direkt från start. Det vi är lite förvånade över, och det som var vår räddning, var att ingen ville ta helheten. De som var intresserade ville bara ta delar av verksamheten och den budgivningen kunde vi vinna. Sen är det inte så många som kan ta varumärket, få upp en sajt och börja snurra lika snabbt som vi kan.
Försäljningen är alltså redan igång och en förklaring är att man sedan tidigare låg på samma plattform som Teknikmagasinet, nämligen Norce. Nu valde man att migrera allt till den egna lösningen, men det gjorde också allt mycket smidigare när man hade kunnandet i botten.
Kan du säga vad köpeskillingen landade på för varumärket?
Det kan jag tyvärr inte säga. Det är inte helt glasklart heller, eftersom vi köpte lite olika delar - till exempel lite lager. Vi gav en summa för ett paket. Vi har aldrig klargjort hur mycket vi köper varumärket i sig för. Sedan bollade vi mycket fram och tillbaka och ändrade i lagerlistor, bland annat.
"Mycket organisk trafik"
Men är det något vi lärt oss de senaste åren, så är det att även med välkända varumärken finns det inga framgångsgarantier. Det gäller att pricka rätt målgrupp med rätt produkter och marknadsföring i de kanaler de finns. Något som kan vara nog så svårt.
Om det här inte bär sig, har ni möjlighet att komma ur det oskadda?
Det skulle jag säga. Om vi börjar med det lager vi köpte på oss, så handlar det om produkter som vi säljer själva via Phonelife och som vi vet snurrar. Men även närliggande produkter som vi tror att vi kan snurra. Så vi tror åtminstone att vi kan få tillbaka pengarna. Sen när det gäller investeringen kring plattform, så har vi jobbat mycket de senaste åren på att kunna lägga till nya kanaler effektivt. Vi har också gått in på elva marknader inom loppet av två år, med ganska små investeringar. Så om det inte vill sig, så blir det ingen jättestor cashförlust.
Även om Teknikmagasinet kommer att dra nytta av Phonelife och vice versa är dock tanken att driva dem som separata varumärken. Och dessutom se till att de inte konkurrerar med varandra. Samtidigt finns det synergieffekter att hämta där emellan.
Teknikmagasinet genererar väldigt mycket organisk trafik. Dessutom har vi haft idéer till olika vertikaler, som exempelvis tillbehör till robotdammsugare som inte passar hos Phonelife riktigt. Men hos Teknikmagasinet passar det väldigt bra, så det kommer att bli en bra plattform att testa produkter, avslutar Julius Jansson Sleth.
LÄS ÄVEN: Teknikmagasinet återuppstår – nya ägaren: ”Tvungna att agera”