ANNONS

Amazon släpper AI lös i sin e-handel - Rufus ska få kunderna att stanna

Amazons maskot och den nya AI-tjänsten med samma namn

Hämtar data från Internet.

ANNONS

Det är 2024 och alla ska förstås ha en egen AI-tjänst. Och en jätte som Amazon måste ha flera. Det senaste draget påverkar dock e-handeln och kan vara Amazons första försök att släppa en AI, lik ChatGPT, mer fri i sitt ekosystem.

Den nya AI-assistenten har fått det kärleksfulla namnet Rufus som kommer ifrån företagets hundmaskot med samma namn. Att en ny AI-tjänst var på gång är ingen nyhet då vi på Ehandel Plus snappade upp ryktet i mitten av januari.

LÄS ÄVEN: Amazon tar ännu ett AI-steg – släpper en ny datadammsugare

Nu har Amazon dock lanserat tjänsten, om än i beta-version och som alltid först i USA. Rufus ska, likt tidigare rykte, svara på konsumenternas frågor om produkter.

Amazon har tidigare experimenterat med att låta AI sammanfatta recensioner så att användarna ska slippa läsa hundratals recensioner för att få en bild av hur en produkt fungerar. Nu tar man detta ett steg längre.

För utvalda användare så dyker Rufus nu upp om de skriver något i sökrutan i Amazons mobila app. Rufus ska vara tränad via recensionerna och produktinformationen på sajten. Den nya AI:n ska även kunna använda sig av information från det stora vida Internet för att svara så bra som möjligt på kundernas frågor.

Rufus är en generativ AI-driven shoppingassistent utbildad i Amazons omfattande produktkatalog, kundrecensioner, frågor & svar, och information från hela webben för att svara på kundernas frågor om en mängd olika shoppingbehov och produkter, tillhandahålla jämförelser och ge rekommendationer baserat på konversationssammanhang, skriver Amazon.

Det är samtidigt uppenbart att man med assistenten vill hålla kunderna kvar på sajten. Amazon ger exempel på att kunderna kan ställa frågor som “vad ska man tänka på när man köper hörlurar?”. Frågor som konsumenter nog vanligtvis vänder sig till Google och externa artiklar och recensioner för.

Det är fortfarande tidiga dagar för generativ AI, och tekniken kommer inte alltid att få det exakt rätt. Vi kommer att fortsätta att förbättra våra AI-modeller och finjustera svaren för att kontinuerligt göra Rufus mer användbar över tid. Kunder uppmuntras att lämna feedback genom att betygsätta svaren med tummen upp eller tummen ned, skriver Amazon.

Rufus kommer att rullas ut till fler kunder allt eftersom att Amazon känner sig mer trygg med tjänsten.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se