Sedan 2010 har vi mätt open source plattformarnas utbredning i Sverige via vår nylanserade tjänst Ehandelsindex, då handlade mycket om OsCommerce och tro det eller ej så hänger den plattformen kvar även om trenden över tid är nedåtgående.
Tillväxten ser ut såhär i realtid
Hänsyn måste dock tas till att den stora uppgången för flera plattformar i januari beror på förbättrade mätmetoder där vi lyckas klassificera fler butiker på sin rätta plattform. Just nu förbättras vår statistik automatiskt varje dag och vi jobbar ikapp för att alla butiker ska analyseras om. Om ungefär två till fyra veckor kommer vi i realtid kunna avgöra tillväxten för respektive plattform, men just nu ökar alla tack vare omklassificeringen, så vi väljer att inte visa ökningar eller minskningar nu för statistisk korrekthet. De relativa andelarna just nu anser vi vara tillförlitliga dock.
Magento används av flest
Enligt vår kartläggning är Magento störst just nu, statistiken mäts i realtid, så imorgon kan vi se andra siffror. Magento följs tätt av Prestashop på en stark andraplats, sedan följt av WooCommerce som är uppstickaren som baseras på WordPress-plattformen.
16% av svenska e-handlare kör öppen källkod
1764 av de 10941 e-handlare vi just nu analyserar använder sig av någon av de plattformar som är baserade på öppen källkod. Omsättningsmässigt är andelen något lägre nämligen 12,2% av e-handelns omsättning går via öppen källkod. Detta kan antagligen bero på att öppen källkod är ganska vanligt bland nya och mindre e-handlare som vill spendera mindre pengar, men mer tid på sin plattform för att få större kontroll.
Magento omsätter 3,3 miljarder
Av e-handelns 53,5 miljarder (siffra just nu enligt Ehandelsindex) står e-handelsbolag med Magento som plattform för strax över 6% av omsättningen. Detta utklassar alla andra plattformar baserade på öppen källkod. Tvåa kommer WooCommerce med 647 miljoner i omsättning.
Såhär räknar vi
Här får det noteras att vi i alla våra omsättnings- och lönsamhetssiffror endast räknar rena e-handlare, inte de som jobbar med multikanal eller har andra verksamheter som vi bedömer som större än deras e-handelsverksamhet. Vi mäter både b2b (där verksamheten är e-handelsbaserad), men ej rena tjänstebolag som ej skickar varor. Alla siffror där vi använder bokslutsdata utgår ifrån senaste bokslutet per butik och vid beräkning av medelvärden tar vi endast med butiker som har över 0kr i omsättning. Snittet blir därför beräknat på "aktiva" webbutiker med bokslut inlämnade.
Omsättning totalt per open source-plattform
Klicka för större bild
Zen Cart har de genomsnittligt bästa e-handlarna
En e-handlare med bokslut som kör Zen Cart som plattform har en genomsnitts-omsättning på hela 20 miljoner, vilket slår Magentos snitt på 15 miljoner. Detta är dock inte helt rättvisande då den stora butiken Klockor.nu, som omsätter 359 miljoner, drar upp snittet. Kompenserar vi för denna butik hamnar Zen Carts snitt på strax under 6 miljoner istället och Magento står som segrare.
Medelomsättning för e-handlare som har respektive plattform
Vilken plattform använder de mest lönsamma e-handlarna?
Klockor.nu drar även här upp lönsamhetssiffrorna, de är duktiga på e-handel på många sätt. Men kompenserar vi för deras siffror så är det Magento som gäller även här. Vi ser här att Magento sticker betydligt mer på lönsamhetsbiten än de gör på omsättningen. Många av de mindre plattformarnas e-handlare har ingen imponerande lönsamhet.
Total vinst per plattform
Klicka för större bild
Vinst genomsnitt per e-handlare och plattform
Ubercart för Drupal är den enda plattformen där e-handlarna visar ett genomsnitt som är negativ vinst.
Open Source är här för att stanna
Vi är övertygade om att vi ser en hög tillväxt bland öppen källkod som plattform för svenska e-handlare, om någon månad kommer vi återkomma till detta och ge exakta siffror på hur öppna plattformar växer i förhållande till hyr- och enterpriselösningar.
Gör din egen bedömning
Vill du läsa mer och själv laborera med sökningar och göra rapporter kan vi rekommendera ett besök på Ehandelsindex. Just nu har vi ökat vår datainsamling och ökat kvaliteten betydligt. Vi har nu nått en insamlingstakt på 1 miljon datapunkter på strax under 11.000 e-handlare per dygn och vi mäter över 1700 variabler per butik. Alla är inte sökbara eller öppna än, men det är under arbete.