Konsumentverkets säljstopp blev dödsstöten för ett redan förlustdrabbat Hövding. Det trots att bolagets överklagan fastslog att Hövding och återförsäljare kunde sälja den självutlösande cykelhjälmen igen.
Nu har Konsumentverket publicerat säkerhetsbristerna, som fick dem att gå in och förbjuda försäljningen av hjälmen Hövding 3.
När Hövding 3 typkontrollerades undersöktes bara att skyddet löser ut när cyklisten färdas i 20 kilometer i timmen respektive när en cyklist blir påkörd av en bil som färdas i 20 kilometer i timmen. Funktion vid högre hastigheter undersöktes aldrig. Tester som tillverkaren genomfört under hösten 2023 visar att Hövding 3 har allvarliga säkerhetsproblem eftersom utrustningen inte löste ut vid många av testfallen i högre hastighet, inte minst vid påkörning bakifrån, skriver man.
Dessutom säger myndigheten att vid direktträffar med fordon med platt front, som buss eller lastbil, ges inga garantier att skyddet löser ut. Hjälmen ska även ha programmerats för att inte lösa ut vid långsamma huvudrörelser. Hjälmen ska också ha stängt av sig utan att varna användaren.
Där den aktiverats och blåsts upp som avsett har dock användaren i de flera fall fått rätt skydd. Däremot ska den främre delen av krockkudden, och delar av sidorna, ha testats med en betydligt lägre islagsenergi än vad som används när en vanlig cykelhjälm ska godkännas.
Konsumentverket säger därför att man står fast vid bedömningen att Hövding 3 är farlig. Övriga modeller har dock inte kontrollerats.
Då kan man reklamera
De konsumenter som köpt en Hövding 3 och önskar att reklamera den riskerar dock att hamna i kläm. Särskilt om de köpt hjälmen direkt från Hövding, som alltså gått i konkurs. Däremot skriver Konsumentverket att det är möjligt att begära en reklamation om den är inköpt hos en återförsäljare.
Om du köpt en Hövding 3 av en återförsäljare kan du reklamera utifrån att varan har allvarliga säkerhetsbrister och ställa krav på att köpet ska hävas, skriver myndigheten.