ANNONS

Årets absolut sämsta e-handelsveckor

Årets absolut sämsta e-handelsveckor

De värsta veckorna är förbi.

ANNONS

Vi tar en titt på de topp fem sämsta e-handelsveckorna och kan konstatera att de sämsta tiderna nu är förbi. Vi har slagit samman siffror från 2015 till i år och alla fem veckorna har de senaste åren hamnat bland de åtta sämsta veckorna när det gäller intäkter. Datan har vi hämtat från Ehandel.se Analytics där man som e-handlare kan bli medlem och jämföra sina egna siffror med sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Plats nr 5

På femte plats kommer vecka 10. Orsaken skulle kunna vara att större delen av Norrland då har sportlov och att större delen av Svealand haft sitt veckan innan. De pengar som skulle ha spenderats på nätet är alltså kanske redan förbrukade på diverse aktiviteter.

Plats nr 4

Vecka 6 hamnar på fjärde plats. Februari har de senaste åren varit den månad då det spenderats minst pengar inom e-handeln, vilket gör att det inte är så förvånande att någon av månadens veckor hittar in på denna topplista.

Plats nr 3

På tredje plats hittar vi en vecka utan nummer. Påskveckan är, som många vet, en av årets sämsta perioder. I år blev den till och med årets absolut sämsta vecka.

Plats nr 2

Ytterligare en februarivecka hittar in på topplistan. Den första sportlovsveckan, vecka 7, tar andraplatsen.

Plats nr 1

I år blev den den näst sämsta veckan, i fjol den absolut sämsta och för två år sedan hamnade den på femte plats. Sammanslaget utser vi nu vecka 29 till den sämsta e-handelsveckan. Orsaken till att just denna veckan går så dåligt är troligen en kombination av sommarvärme och att det är en populär semestervecka.

Joakim Andersen
jocke@ehandel.se