Svensk Dagligvaruhandel har nu sammanfattat fjolåret och enligt deras mätningar så växte dagligvaruhandeln med 7,5 procent under 2023. Totalt såldes det dagligvaror för cirka 330 miljarder kronor.
Handlarna har pressats från två håll samtidigt. Dels av ökade kostnader, dels av att man möter en konsument med svagare köpkraft, som köper färre eller billigare varor. Sammantaget har detta pressat marginalerna i en bransch med redan låga marginaler, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Priserna har ju dock som vi vet ökat och den prisjusterade försäljningsutvecklingen uppgick till -4,7 procent under året.
"Exceptionella e-handelstillväxten"
De fysiska butikerna stod samtidigt för hela tillväxten i dagligvaruhandeln.
Detta kan dock ses som en återgång efter den exceptionella e-handelstillväxten under pandemin. E-handelsandelen för 2023 uppgick till 4,1 procent och är fortsatt högre än före pandemin, trots en tillbakagång från 2022, skriver Svensk Dagligvaruhandel.