ANNONS

Temu på offensiven i e-handeln - öppnar för europeiska säljare

Temu tar upp kampen med de etablerade jättarna

"Innebär betydande fördelar".

ANNONS

Den kinesiska shoppingappen Temu har nog inte passerat någon förbi vid det här laget. Med väldigt offensiv marknadsföring har man lyckats locka kunder från världens alla hörn.

Nu vill man expandera sin marknadsplats med europeiska och amerikanska säljare. Något som bland annat skulle kunna snabba på leveranstiderna rejält.

Att öppna Temu-marknaden för amerikanska och europeiska säljare innebär betydande fördelar. Det kommer att bredda vårt redan omfattande produktsortiment och göra det möjligt att erbjuda ännu mer variation och ett större utbud av prisvärda produkter till våra kunder. Dessutom kommer vi genom att skicka varor från lokala lager avsevärt förkorta leveranstiderna. Detta förbättrar den övergripande shoppingupplevelsen med snabbare och mer effektiv leverans, säger en talesperson för Temu i ett pressmeddelande.

Ett mer lokalt utbud skulle också kunna locka de kunder som i dag skräms bort av väldigt låga priser, som i många fall också återspeglar kvaliteten på produkterna.

Temu har i dag runt 100 000 säljare på plattformen i Kina. Det rör sig framför allt om fabriker, som skickar sina produkter till Temu-lager i Kina, för att sedan distribueras vidare till slutkund.

Med fler lokala säljare finns potentialen att ett antal mellanhänder försvinner på vägen mellan köp och leverans.

LÄS ÄVEN: Vi testade svenska Temu - så här gick det

Nils Lund
nils@ehandel.se