ANNONS

Revolutionrace-VD:n om nya succérapporten: "Växer i alla regioner"

Paul Fischbein är vd på Revolutionrace
Revolutionrace/Pressbild

"Skoförsäljningen har gått väldigt bra".

ANNONS

Revolutionrace levererade ännu en succérapport. Och den här gången för det andra kvartalet (oktober till december 2023) i bolagets brutna räkenskapsår. Något Ehandel rapporterat.

Nettoomsättningen ökade med hela 21 procent till 613 miljoner kronor (509). Samtidigt växte rörelseresultatet till sig rejält till 143 miljoner kronor, från 105 miljoner under motsvarande kvartal i fjol. En uppgång med hela 36 procent.

LÄS ÄVEN: Succékvartal för Revolutionrace – ökar vinsten igen

Ehandel fick en intervju med vd:n Paul Fischbein som förstås är mycket nöjd med e-handlarens andra kvartal.

Det är en stark rapport där vi växer med 21 procent, trots en fortsatt tuff marknad. Vi växer dessutom i alla tre regioner, där Tyskland är motorn, men även Norden går bra igen, säger Paul Fischbein till Ehandel och fortsätter:

Sedan är vi väldigt glada över att vårt resultat växer snabbare än försäljningen, tack vare att vi är mer effektiva än tidigare och det reflekteras även i vårt starka kassaflöde.

Vd:n konstaterar också att Revolutionrace ångar på trots att exempelvis sport- och fritidskläderhandlarnas försäljningsindikator Sportindex fortsatte att backa, enligt den senaste indexsammanställningen.

Vad förklarar er makalösa framgång sedan flera år tillbaka nu?

Vi har helt enkelt ett starkt grunderbjudande med hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser. Vi har också lyckats bra med våra nya produktkategorier.

Under 2023 lanserade man bland annat ett nytt skosortiment, följt av en alpin kollektion, under det föregående kvartalet.

Vi finns nu på 40 marknader och har höga tillväxttal på samtliga. Utöver vår största marknad Tyskland så har vi även fin försäljning i Frankrike, Polen och Storbritannien

"Sverige mest negativt pĂĄverkat"

Även i Norden, som bromsade in i fjol har tillväxttalen tagit fart igen. Regionen levererade en tillväxt på 8 procent i Q2, jämfört med 6 procent under kvartalet innan. Kärvast är det dock fortsatt i den svenska marknaden.

Sverige är mest negativt påverkat av räntehöjningar. I Tyskland har man exempelvis en lägre bostadsbelåning generellt och fler har fasta räntor. Svenskarna är istället högt belånade och ligger i regel på rörliga bostadsräntor.

Ser du nĂĄgon ljusning pĂĄ den svenska marknaden framĂĄt?

Ja, nu verkar ju Riksbanken vara klara med räntehöjningarna för att dämpa inflationen och det spekuleras i sänkningar i år.

Under året ska Revolutionrace utöka sortimentet med funktionskläder med tunnare tyger, eller "light weight"-material, vilket passar i varmare klimat. Det rör sig om både jackor och byxor. Det väntar också fler skonyheter.

Skoförsäljningen har gått väldigt bra, tack vare att det helt enkelt är väldigt bra skor, med hög komfort.

18 översatta sajter

Revolutionrace har sedan i fjol även närvaro i USA, Sydkorea, Japan och Kanada. Och även på dessa markander puttrar försäljningen på, trots att man inte har några lokalanpassade sajter.

Eller sajterna är lokalanpassade i Nordamerika såtillvida att de är översatta till engelska förstås, men man har inte gjort några övriga anpassningar. Och man har inte heller någon lokal kundservice.

Vi har i dagsläget 18 lokalt anpassade sajter samt en EU-sajt och en global-sajt på engelska. Och på EU-sajten ser vi hur antalet order växer hela tiden.

Vad gäller marknadsföringen ligger fokuset främst på performance marketing på Google och Metas plattformar.

Vi jobbar även med en del andra kanaler i Sverige och har satsat en del på tv-reklam på sistone, samt har en del influencer-samarbeten. Tv-reklamen ser vi som långsiktigt varumärkesbyggande och som ett komplement.

David Gustavsson
david@ehandel.se