I maj 2023 lanserade Melker och Rasmus Svärd Wyde Footwear. Ett nytt svensk skovarumärke sprunget ur en livstid av värkande fötter. Först ut var en minimalistisk sko formad efter fötterna, och inte tvärtom som de själva påpekar.
LÄS ÄVEN: Brödernas känga åt skojättarna – släpper eget: ”Alltid ont”
Förutom att slippa smärtande fötter är målet att ta fram skor som inte deformerar foten och som hjälper till att återställa fotens naturliga funktion. Bland annat med hjälp av en bredare tåbox och en tunnare sula som låter fotens muskler jobba fritt.
Och så här långt är bröderna Svärd nöjda med sin e-handelsresa.
Det absolut roligaste har varit responsen från kunderna, att få vår teori bekräftad att vi har skapat något unikt som inte funnits tidigare. Att läsa alla recensioner, att få mail från personer som inte längre har ont i fötterna, ryggen eller av andra skador. Eller att folk har berättat hur deras syn på skor helt har förändrats, säger Melker.
Nya modeller
Enligt Melker nådde bolaget en omsättning runt miljonen under sitt första halvår. Något man är nöjda med då marknadsföring och försäljning främst skett organiskt, samt via rekommendationer kunder emellan.
Vi har märkt att nöjda kunder pratar med sina bekanta. Vi får ofta höra att “min kompis köpte dessa och sa att jag var tvungen att testa”. Sen har vi även medverkat i några av Sveriges hälsopoddar och fått prata om varför vi gör vad vi gör. Det ger en bra möjlighet att verkligen få förklara hur vi tänker, och gör att vi får kontakt med kunderna på ett helt annat sätt.
Och nu spänner man bågen. Målet i år är att nå en omsättning runt 4-5 miljoner kronor.
2024 handlar om att göra allt bättre än förra året. Lansera två till tre nya par skor, nå ut med mer marknadsföring, förbättra alla flöden och förbättra kundupplevelsen på hemsidan. Våra kunder skriker efter nya modeller och det kommer, säger Melker Svärd.
Svåraste utmaningen
Den kommande modellen har bröderna jobbat med i nästan ett år och enligt Melker kunde man inte vara mer nöjda med slutresultatet. Förhoppningen är att lanseringen ska ske i slutet av februari och enligt Melker kommer sneakern att vara banbrytande i branschen.
Det saknas verkligen ett alternativ på marknaden idag som prickar in två viktiga komponenter. Den ska inte förstöra fötterna alls, och den ska vara lika snygg som de bästa varumärkena på marknaden.
Han påpekar dock att den absolut största utmaningen med årets målsättning blir att nå ut med budskapet. Särskilt i en tid då allt ska kokas ihop till några få sekunder innan mottagaren tappar intresset.
När man gör något så annorlunda som vi gör. Som går rakt emot vad i princip varje person är van vid, och hur de associerar skor med mode, så är det som att börja i uppförsbacke. Men det finns inget roligare än att ändra en persons syn och därmed bidra till en positiv förändring i deras liv, säger Melker Svärd och fortsätter:
Varenda gång vi håller en föreläsning om skorna så är det en del skeptiska blickar. Men när vi fått en halvtimme att förklara, så att de som lyssnar förstår varför, säger nästan varje person att de måste ha ett par. Den största utmaningen är att få ner det till 30 sekunder.