På nyårsafton stängde Webhallen sin butik i Linköping, och fler står fler på tur. Idag bommar elektronikaktören igen i Sisjön utanför Göteborg, på Södra Förstadsgatan i Malmö city samt i Liljeholmens galleria i Stockholm. Men det är inte slut där.
LÄS ÄVEN: Efter succéåren: Megaförlust för Webhallen – stora tapp
Den 28 januari är det även dags att regla för butiken i köpcentrumet Emporia i Malmö. Det rapporterar Market. Men enligt Webhallens marknadschef Mikael Karlsson är avvecklingarna i linje med kedjans affärsstrategi.
Precis som alla retailaktörer ser vi kontinuerligt över vårt butiksnätverk för att vara så effektiva och lönsamma som möjligt, säger han till sajten.
Nytt butikskoncept
Webbhallen, som grundades 1999 och ägs av norska Komplett-koncernen, har kämpat med dalande försäljningssiffror sedan pandemiåren. Under 2022, bolagets senaste redovisade verksamhetsår, redovisade kedjan en rörelseförlust på 79,5 miljoner kronor.
Men enligt Mikael Karlsson är det inte bristande lönsamhet som ligger bakom alla butiksstängningarna. Flera av hyreskontrakten löper nämligen ut, och kedjan kommer att fortsätta titta på bra lägen över hela landet.
Samtidigt pågår just nu en större uppdatering av Webhallens befintliga butiker.
Uppdateringen av vårt koncept är fullföljt i drygt hälften av våra butiker och vi kommer fortsätta det arbetet under det kommande året. Delvis vill vi få ut personalen i butiken för att möta kunden. Vi vill även få ut sortimentet i butiken, säger Mikael Karlsson.
Webhallen har efter avvecklingarna i december och januari tolv butiker i Stockholmsregionen, Göteborg och i Uppsala.
LÄS ÄVEN: Webhallen tar nytt koncept till flaggskeppsbutiken: ”En succé”