Tidigare i veckan kunde vi berätta om Beredskapsbutiken, som fått en enorm tillströmning av kunder efter varningarna för krig i Sverige.
Plötsligt ville alla preppa med krisberedskap och e-handlaren tog emot mellan 20 och 30 gånger fler order än normalt. Och de var långt ifrån ensamma. Nu kan vi visa, med hjälp av statistik från Prisjakt, att krisvarorna faktiskt går bäst i hela e-handeln.
Det är tydligt att konsumenterna har påverkats av uppmaningen om att vara förberedd på krig i Sverige. Vi kan se en dramatisk ökning av köpintresse för krisvaror inom bland annat produktkategorierna preppingkit, vattendunkar och vevradio på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt, till Ehandel.
På jämförelsesajtens topp 10-lista över de mest populära produkterna finns nämligen hela fyra produkter inom kategorin. Överst hittar vi powerbank, på tredjeplats stormkök, på sjätte plats vevradio och på sjunde plats nödsovsäck med visselpipa.
Att fyra enskilda beredskapsprodukter kvalar in på topplistan över mest populära produkter alla kategorier under perioden är anmärkningsvärt. Det är egentligen inte förvånande i sig att det sker en ökning. Både politiska uttalanden, samhällsförändringar och populärkultur kan märkas av i vad för produkter konsumenterna intresserar sig för, säger Isabella Ahmadi.
Varnar för panikinköp
De här produkterna återfinns förstås också bland de som ökat allra mest. Köpintresset för vattendunkar växte med 1000 procent, första hjälpen-lådor med 765 procent, vattenreningsprodukter med 349 procent och radioapparater med 348 procent.
Tätt följt av stormkök på 281 procent, frystorkad mat på 258 procent och powerbanks på 214 procent.
För konsumenten är det viktigt att lista vad man faktiskt behöver, och se över vilken budget man har. Att handla i panik kan leda till felköp. Tänk igenom och jämför priserna i olika butiker, säger Isabella Ahmadi.
All statistik i den här artikeln bygger på klick hos Prisjakt mellan den 6 och 10 januari i år.