E-handel och ridkläder har visat sig vara en lyckad kombination. Något som det svenska varumärket Maya Delorez kan skriva under på. E-handlaren rider dock långt ifrån solo och nu har även H&M gett sig in i leken.
LÄS ÄVEN: Maya Delorez ökar igen – hoppar över 100 miljoner
I slutet av förra året lanserade den svenska klädjätten det nya ridsportsmärket All In Equestrian. Ett varumärke som fått sitt namn efter den svenska hästen H&M All In, och som enligt många anses vara en av världens bästa hopphästar.
Våren 2023 pensionerades den 17-åriga stjärnan från tävlingslivet efter att tillsammans med landslagsryttaren Peder Fredricsson hoppat in alltifrån EM-guld till VM- och OS-guld.
Peder har också varit delaktig i utformningen av den nya kollektionen tillsammans med flera andra toppryttare, som Malin Baryard och de belgiska bröderna Nicola och Olivier Philippaerts.
Jag känner mig hedrad för H&M All In:s skull. Han är en sann legend och det är fantastiskt att hans namn lever vidare. Den här resan är dessutom extra rolig att göra tillsammans med hela Team H&M där vi får dela med oss av våra erfarenheter, säger Peder Fredricsson i en kommentar.
Europas största marknader
All In Equestrian kommer att säljas på tolv europeiska marknader på en helt egen sajt dedikerad för varumärket. Bland annat i Norden, Tyskland, Frankrike och Storbritannien, samt via pop up-butiker där den första dök upp på Sweden International Horse Show i december.
Ett antal olika etablerade e-handelsplattformar, av såväl svenska som internationella aktörer, utvärderades och valet föll till slut på Shopifys och deras Hydrogen-ramverk.
Valet att bygga onlinebutiken i Hydrogen föll sig naturligt då projektet hade satt tydliga mål när det gäller att ta full kontroll över design, interna flöden och integrationer i e-handelsupplevelsen men också samtidigt säkerställa möjligheterna till skalbarhet för framtida tillväxt, säger Roger Rödin, technical director på Delorean, som ligger bakom utvecklingen av e-handeln.
Handla live
Plattformen har samtidigt integrerats med liveshopping-upplevelser via Bambuser där kunderna har möjlighet att handla produkterna som visas upp live direkt från videosändningar på sajten, eller i sociala medier.
Vi har utnyttjat Hydrogens kraft för att skapa en sömlös och kraftfull e-handelsupplevelse, som ger All In Equestrian fullständig kontroll av onlinebutiken för att passa varumärkets identitet och önskemål, säger Roger Rödin.
All In Equestrian kommer även att designa och producera alla kläder till lagen i den internationella lagtävlingen Global Champions League under säsongen 2024.