Överbefälhavare Micael Bydén har sagt att svenskarna måste förbereda sig på krig. Det har fått kunderna att rusa till e-handlaren Beredskapsfabriken, som sett en ordentlig ökning av beställningar relaterade till krisberedskap.
Totalt rör det sig om runt 20 till 30 gånger fler order än vanligt, när svenskarna strömmar till för att klicka hem allt från vevradio till vattenfilter.
Att få många beställningar är förstås trevligt som e-handlare. Men Peter Ekelund, som driver Beredskapsbutiken, ser också en problematik när konsumenter låter rädslan styra inköpen.
Att ha flest prylar innebär inte automatiskt at man är bäst förberedd. Det handlar snarare om att skaffa sig kunskap om beredskap och utgå från de resurser man redan har hemma. Att köpa produkter utifrån en känsla av rädsla leder sällan till genomtänkta beslut, säger han.
"Skaffa kunskap"
Så vad är det svenskarna ska förbereda sig för? Enligt Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) bör alla hushåll kunna ha mat, vatten och möjligheten till kommunikation utan el i en veckas tid. En rekommendation som gäller i såväl orostider som i en lugnare omvärld.
Detta gäller oavsett typ av kris som samhället kan möta. Krig kan vara det mest skrämmande scenariot, men även långvariga strömavbrott eller avbrott i kommunikationen kan skapa betydande påfrestningar. Vi bör alltså förbereda oss och skaffa kunskap för att möta kriser, oberoende av uttalanden från ÖB. Det handlar om att planera för olika scenarier och agera därefter, inte tvärtom, säger Peter Ekelund.