Ehandel.se med systersajterna Netthandel.no och Influens.se får nu en ny vd som ska styra skutan från 2024 och framåt. Den nuvarande vd:n Johan Svensson lämnar nämligen för nya uppdrag inom moderbolaget LRF Media.
Ny vd plockas från de egna leden och det blir tidigare COO på bolaget, Niclas Albäck, som tar över rodret nu i januari.
Niclas är helt rätt person att leda Ehandel. Niclas har varit en nyckelperson i det vi har byggt upp de senaste åren. Han kan hela verksamheten och har visat vilka bra ledaregenskaper han besitter. Jag är väldigt glad över att Niclas nu vill ta det yttersta ansvaret för bolaget, säger Johan Svensson.
Johan Svensson kommer att återgå till att sitta i styrelsen för Ehandel.
Det känns väldigt bra att få detta förtroende efter Johan som har varit en stor inspirationskälla för mig. Att för nästan tre år sedan komma in i bolaget under en pandemi som säljare med min e-handelsbakgrund, och att ha varit med på bolagets resa under dessa år har varit väldigt spännande och lärorikt. Vi har utvecklat våra event och tjänster och bland annat lyckats att genomföra det största NXT Nordic någonsin men framför allt skapat ett väldigt starkt och kompetent team, säger Niclas Albäck och tillägger:
2024 blir ett väldigt händelserikt år för oss då vi har mycket spännande saker i pipen och vi ser stor potential i att under året skapa värde för e-handelsbranschen och möjligheter att hjälpa Sveriges e-handlare nå framgång.
Vill göra mer i Norge
Niclas talar samtidigt varmt om nysatsningen i Norge, där det innan jul rullades ut en helt ny plattform.
Norges e-handelsbransch har stor potential där vi också vill göra mycket mer. I somras gjorde vi valet att byta namn från Ehandel till Netthandel som ett steg mot att bli mer lokala. Vi sjösatte precis vår nya plattform, och nästa vecka lanserar vi även vårt nya medlemskap Netthandel Pluss, som kommer att skapa ett stort värde för de norska e-handlarna.
LÄS ÄVEN: Johan Svensson: ”Nyttan för e-handlare vår viktigaste uppgift”
Johan Svensson tillträdde som vd för Ehandel i januari 2019 och går nu vidare till rollen som affärschef inom LRF Media där han kommer att ha ansvar för företagsintäkter, förvärv och dotterbolag.
Hur känns det att lämna efter fem år på Ehandel?
Det var tänkt att bli ett treårigt uppdrag, men blev istället fem väldigt spännande år. Under de här åren har e-handelsområdet exploderat och det har vi ju märkt i både trafik, tillväxt och nya satsningar. Det har varit både utmanande och lärorikt att bygga ett team som över tid behövt anpassas till vår resa och till förändringarna i vår omvärld med pandemi, hybridarbete och lågkonjunktur, säger Johan Svensson.
Vad är ditt starkaste minne?
Jag tar med mig många fina minnen, men allra roligast har vi haft det när vi samlats kring våra event och månadsmöten. Det är där vi tillsammans fått energi och hittat nya kreativa möjligheter som tagit oss framåt, säger Johan Svensson.