Den amerikanska nyhetssajten Breitbart News, som anses ligga lÄngt ut pÄ högerkanten, har hamnat i rejÀlt blÄsvÀder. Orsaken Àr sajtens upprepade skriverier om Àmnen som mÄnga betraktat som rasistiska och antisemitiska.
Nav rörelsen runt Trump
Breitbart anses ha varit en av de drivande krafterna bakom opinionsarbetet som föregick Donald Trumps seger i presidentvalet förra Äret. Men kopplingarna mellan Trump och Bretibart gÄr lÀngre Àn sÄ.
En av de drivande bakom sajten Ă€r nĂ€mligen Steve Bannon, som sĂ„ sent som i fredags sparkades frĂ„n sitt forna jobb som Donald Trumps chefsstrateg. Det sĂ€gs ocksĂ„ ha varit han som lĂ„g bakom det kontroversiella förslaget att införa inreseförbud i USA frĂ„n medborgare i flera muslimska lĂ€nder, i folkmun kallat âmuslim banâ.
Kritiken mot sajten har alltsÄ varit massiv, och nu rapporterar bland andra brittiska The Independent att över 2500 annonsörer ska ha övergett Breitbart bara under de senaste mÄnaderna.
En halv miljon namnunderskrifter
En annonsör som dock Ă€nnu inte kastat in handduken Ă€r e-handelsjĂ€tten Amazon - detta trotts upprepade pĂ„tryckningar. I maj ska exempelvis 600 mejl ha landat i Jeff Bezos inkorg, alla med rubriken âAmazon mĂ„ste sluta annonsera pĂ„ Breitbart Newsâ.
Kampanjsidan SumOfUs, som sÀger sig jobba för att motverka att stora företag beter sig illa, ska ha skickat in en namninsamling med 590 000 namnunderskrifter, ocksÄ den gÀllande att Amazon bör sluta annonsera hos Breitbart.
âKommer att anvĂ€nda en annan leverantörâ
Nu strömmar kommentarerna in Àven pÄ Amazons egen diskussionssida.
- SnĂ€lla sluta annonsera pĂ„ Breitbart. Jag Ă€r stamkund och skulle hata att behöva sluta anvĂ€nda Amazon, men om ni fortsĂ€tter att stötta hatmaskinen Breitbart kan jag inte stötta er, skriver en kund.Â
- SnÀlla sluta annonsera pÄ Breitbart. Jag Àr vÀldigt beroende av Amazon, men jag kommer att bojkotta företaget om ni inte lyssnar pÄ era kunder och slutar stödja rasism och antisemitism med era dollar, skriver en annan.
- Jag kommer att anvÀnda en annan leverantör för mitt företag och mitt hem, eftersom Amazon annonserar pÄ Breitbart. I en förvirrad tid i vÄr historia nÀr arbetsgivare - som Àr i maktposition - kan diktera sjukvÄrdsförmÄner för sina anstÀllda, finner jag det motbjudande att behöva spendera mina pengar pÄ ett företag som hÄller hatet vid liv genom att annonsera pÄ Breitbart. Jag kanske kommer tillbaka nÀr Amazon slutar - men risken för Amazon Àr att det kan vara för sent, menar en tredje.
StÀllningstagande kan bli slutet för sajten
Ăven om Amazon utöver annonseringen inte tros ha nĂ„gon djupare relation med Breitbart, menar kritikerna att e-handlarens agerande att fortsĂ€tta pumpa in annonspengar i sajten Ă€r det som hĂ„ller den vid liv.
Vissa uppgifter gör till och med gÀllande att detta numera Àr bokstavligt. Efter att tusentals annonsörer lÀmnat Breitbart, ska enligt obekrÀftade uppgifter Amazons annonser utgöra den huvudsakliga födkroken. Ett stÀllningstagande mot sajten frÄn Amazons sida skulle dÀrmed kunna innebÀra slutet för den kontroversiella nyhetssidan, tror kritikerna.
Ehandel.se har sökt Amazon för en kommentar.