Julhandeln väntas backa med en halv miljard i år, jämfört med i fjol. Det enligt siffror från Svensk Handel, som däremot kom med glädjande nyheter om att allt fler kommer att klicka hem sina klappar på nätet. Nu kommer en rapport som pekar i motsatt riktning.
LÄS ÄVEN: Julhandeln väntas backa – men stark comeback för e-handeln
Enligt Voyado, som analyserat totalt 70 miljoner köp mellan perioden 20 november till 17 december, byter allt fler svenskar i år ut e-handeln mot butik.
Försäljningsvolymen i fysiska butiker har ökat med drygt 8 procent under perioden. Samtidigt har antalet köp inom e-handeln minskat med 6 procent.
De fysiska butikerna ser alltid ett uppsving inför jul, med ökade volymer fram till julafton när man inte längre är säker på att få hem sina klappar i tid, säger Felix Kruth, produktchef på Voyado, i en kommentar.
Lockar unga
I rapporten konstaterar man att det framför allt är de yngre konsumenterna i åldern 18 till 26 som hittat till de fysiska butikerna. Här har antalet köp i butik ökat med 30 procent, med snittkvitton som är sju procent högre jämfört med i fjol.
En annan stor skillnad från fjolårets julhandel gäller dyrare klädvarumärken. Här har försäljningen ökat med 24 procent, men även här sticker åldersgruppen 18 till 26 ut. Bland dem har köp inom kategorin ökat med 22 procent totalt och med hela 103 procent i fysisk butik.
Det är intressant att se hur konsumenter i julhandeln i år har fokus på dyrare och mer kvalitativa produkter snarare än billiga alternativ. Det är särskilt kul att se hur man lyckas attrahera även de unga till butikerna i år, säger Felix Kruth.