ANNONS

Julens E-handelsrekord hjälpte inte PostNord

Julens E-handelsrekord hjälpte inte PostNord

Julens paketrekord var inte tillräckligt. PostNords bokslut för 2014 visar att bolaget gör en förlust på 86 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2014. Under 2015 väntar fortsatt omställningsarbete för att balansera volymnedgången av brev.

ANNONS

PostNord redovisar en förlust på 86 miljoner kronor för fjärde kvartalet 2014. Motsvarande period året innan kunde man visa upp lite mer smickrande siffror, då gjorde bolaget en vinst på 121 miljoner kronor.

Omsättningen var däremot i det närmaste oförändrad, 10 600 miljoner kronor för kvartalet jämfört med 10 638 miljoner föregående år. Under året som gått har koncernen även genomgått en stor omorganisation där omkring 1 400 anställda fått lämna.

– 2014 var ett händelserikt år. Inom ramen för vår strategi har vi implementerat en ny integrerad organisation, introducerat ett gemensamt varumärke och initierat ett kundanpassat helhetserbjudande. Dessutom har betydande omställningsarbeten genomförts i hela koncernen. Allt detta för att säkerställa långsiktig lönsamhet och konkurrenskraft, säger Håkan Ericsson, VD och koncernchef.

Fortsatt omställningsarbete

Framför allt är det breven som går fortsatt dåligt. Till följd av den fortsatta digitaliseringen visade brevvolymerna en fortsatt nedgång och minskade med 8 procent jämfört med fjärde kvartalet 2013. Motsvarande siffror för helåret 2014 var en minskning med 5 procent.

Paketen går desto bättre och PostNord kunde konstatera att julens e-handel slog nytt rekord med ökade paketvolymer. Man har även under kvartalet skrivit ett flertal betydande kontrakt med kunder inom det kraftigt växande e-handelssegmentet. Men det lär komma fler besparingar.

– För att öka vår intjäningsförmåga och långsiktiga konkurrenskraft krävs fortsatt omställningsarbete. Under 2015 kommer ytterligare kontinuerliga effektiviseringar att ske inom framförallt produktion för att balansera volymnedgången för brev, säger Håkan Ericsson.

 

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se