I veckan släppte PostNord sin e-handelsrapport E-barometern. Förutom en fin tillväxt på 16 procent under 2014 finns det ytterligare godsaker att gräva ner sig i. Som till exempel vilka länder som svenska e-handlare främst riktar sig till, förutom sin hemmamarknad.
Idag säljer två av tre svenska nätbutiker utomlands och föga förvånande är det Norge, följt av Finland och Danmark i topp. Åtta av tio nätbutiker som säljer utomlands säljer till Norge och landet är den största exportmarknaden för nästan vartannat företag med försäljning utomlands.
– Trenden att fler företag och en större andel av försäljningen går mot utlandet kommer sannolikt att fortsätta, vilket hör ihop med tydligare regler, enklare transporter och mognare konsumenter. Gränserna kommer att fortsätta att suddas ut och sannolikt kommer vi att få se köp från ännu längre avstånd och från marknader som precis nu börjar växa och mogna, skriver PostNord i sin rapport.
Norsk krona allt starkare
Samtidigt som allt fler svenska e-handlare säljer till Norge, har det återigen blivit allt mer lönsamt för norrmännen att handla i Sverige. Den svenska kronan har nämligen fallit i förhållande till den norska. I dag kostar en svensk krona strax över 90 norska öre men tendensen är fallande.
– Kronraset i december är definitivt över och har ersatts av en stabil norsk kronuppgång och det gör det attraktivt att handla i Sverige igen. Spekulanter har börjat att se på glaset som halvfullt istället för halvtomt, säger Magne Östnord på DNB Markets.
Att Norge nu höjt den tullfria gränsen från 200 till 350 norska kronor, lär inte heller göra norrmännen mindre sugna att handla från utlandet och svenska e-handlare.
Källor: E-barometern, Dagens Handel