ANNONS

De är årets grönaste e-handlare: "Ambitiöst"

Det glada prisade gänget
Prisjakt/Pressbild

"Ett fint kvitto".

ANNONS

Årets medvetna butik är utsedd, av Prisjakts expertjury. Och priset går den här gången till en handlare, som både har e-handel och fysiska butiker, och som, enligt juryn, har jobbat hårt med att minska sin miljöpåverkan.

Vinnaren är, trumvirvel… Naturkompaniet, en nischspelare inom dyrare skogs-, fjäll- och vildmarksvarumärken.

Det känns såklart jättebra och jätteroligt! Vi är alla stolta och glada över att Prisjakt uppmärksammar vårt arbete. Det är ett bevis på att vi ligger i framkant och att vi är väldigt medvetna både i det vi har gjort, det vi gör och det vi tänker att vi ska göra. Det är ett fint kvitto på att vi är ledande inom det här, kommenterar handlarens marknadschef Sofie Saberski.

Hur lyder då juryns motivering? Jo, bland annat så här:

Naturkompaniet beskriver ett genuint och ambitiöst hållbarhetsarbete som genomsyrar verksamheten med cirkulära tjänster, medvetna konsumenterbjudanden, åtgärder inom sin e-handel och påbörjade aktiviteter för att minska negativ miljöpåverkan från hela försörjningskedjan.

Företaget återanvänder inkommande emballage i sin e-handelsdistribution och fasar successivt ut plastemballage. Nästa år planerar Naturkompaniet att införa en avgift för att minska andelen returer och de har påbörjat arbetet att mäta för att på sikt minska påverkan från leverantörer.

David Gustavsson
david@ehandel.se