ANNONS

E-handlarna om e-handelsåret 2023 – och spådomar om 2024

Jan, Mikael, Katrin, Jorge och Joel blickar in mot 2024
Montage

"Vänder på allvar under andra halvan av nästa år".

ANNONS

Oj, vilket år det blev!

Vi blev nog alla rätt överraskade när räntorna stack i väg uppåt i snabb takt. Efter ett decennium av noll- och minusräntor.

Riskkapitalisterna blev genast snålare och konkursvågen bland mindre kapitaltörstande e-handlare svepte över oss. Även last mile-aktörer som Urb-it, Inzile och Vembla har tvingats ta ner skylten.

Allt blev också dyrare och shoppingen minskade, i takt med framför allt högre bostadsräntor. Skönhets- och apoteksvaror har ändå sålt som smör – och modehandeln har varit stabil. Samtidigt har svenskarna slutat med maniska renoveringsprojekt, och byggvaruhandeln på nätet har tagit mycket stryk.

Försäljningen hos e-handelsjättar som Revolutionrace, Caia, Lyko, Apotea och Boozt har därmed gått för högtryck, medan exempelvis Bygghemma kämpar för sin överlevnad. Under Black Week hittade även kunderna tillbaka till e-handeln igen, och försäljningen var oväntat vital, pådrivet av generösa reor.

Nästa år måste e-handlarna främst fokusera på sista raden. Men kanske kan tillväxten ta fart igen om räntan får ligga, eller till och med sänks till sommaren.

Dyk ner i de smarta analyserna direkt i Ehandels jul- och nyårsenkät:

Joel Svensson, "director of fun" som han kallar sig – eller rättare sagt vd på och grundare av Partykungen.se:

Vad kommer du att minnas från e-handelsåret 2023?

2023 kommer gå till historieböckerna som en turbulent tid där många med oss fick ställa om vårt fokus från expansion till lönsamhet, en förändring som blev framtvingad och behövde ske på rekordkort tid i och med att räntorna höjdes så fort.

Vad var det viktigaste som hände i e-handelsvärlden under året?

Nu lanserades ju ChatGPT redan i slutet av 2022, men fick först i år sitt genombrott och AI kan därmed vara det största och viktigaste som hände i e-handelsvärlden det här året, då det påverkat så många processer hos så många e-handelsföretag i strävan efter effektivisering.

Hur tror du att e-handeln utvecklas under 2024? Vad ser du för trender framåt?

Nästa år blir det år vi kommer skilja agnarna från vetet. Vi kommer att få se många konsolideringar och tyvärr konkurser. Jag tror och hoppas att nästa år också kommer vara det år e-handlarna blir mer personliga, och mindre av katalogbolag.

Katrin Lundgren, e-handlare och ägare av Kodmyran, en leverantör till e-handlare:

Vad tar du med dig och kommer minnas från e-handelsvärlden 2023?

Jag kommer minnas det som året då jag äntligen fick rätt! I snart 20 år har jag pratat om att lönsamhet är viktigt för e-handlare och att man inte bara kan leva på riskkapital, för en dag kommer det att dras tillbaka.

2023 var året då exakt det hände. Vi fick alla börja ställa om till lönsamhet, och vi ser att många som varit olönsamma nu tyvärr tvingats gå i konkurs. Det är såklart tråkigt att se, men samtidigt tror jag det är oundvikligt och alla företag mår bra av att förr eller senare behöva tänka lönsamhet.

Vad var det största och viktigaste som hände i e-handelsvärlden under året?

Jag skulle säga att det är att riskkapitalet inte längre flödar på samma sätt. Det kommer att tvinga en del att ha mer fokus på lönsamhet, något jag tror är en förutsättning föra att vi ska ha välmående e-handlare även i framtiden, som kan ge god service till sin kunder och utvecklas positivt även i framtiden.

Hur tror du att e-handeln utvecklas under 2024? Vad ser du för trender framåt?

Jag tror att vi får se fortsatt lite försiktiga konsumenter under första halvåret, men jag spår att till hösten kommer e-handeln återhämta sig rejält och konsumenterna handla mer igen.

AI tror jag också är något som kommer inom e-handeln. Kanske inte så stort under 2024, men det är på framväxt i alla fall. Jag spår också att fler handlare kommer börja att göra internationella satsningar, något som gör dem mindre känsliga för konjunkturen i ett enda land.

Jan Jakobsson, Chef Digital Partner och talesperson för E-barometern, på Postnord:

Vad kommer du att minnas från e-handelsåret 2023?

Jag ser tre tecken i tiden: I E-barometern ser vi att omsättningstillväxten för Apotekbranschen online växer på bekostnad av andra branscher, bland annat genom ett kraftigt breddat utbud. Skönhet & hälsa når nya nivåer drivet av "lipstick effect" och starka influensers, exempelvis Bianca Ingrosso.

Globaliseringen tilltar och en spelare som Temu har en otrolig tillväxt, genom massiv marknadsföring i sociala medier. I konsumentens jakt på prisvärda varor premieras lågprisprodukter och i väntan på en riktigt bra deal kan man ha överseende med längre leveranstid.

Den tredje är cirkulär handel, eller ”re-commerce”, där allt fler företag letar efter nya hållbara affärsmodeller för att ta marknadsandelar av den framväxande C2C-begagnat-trenden.

Vad var det viktigaste som hände i e-handelsvärlden under året?

Årets ”buzz” var inträdet av AI och framför allt ChatGPT. AI kommer att revolutionera vårt sätt att marknadsföra och shoppa på sikt. I takt med att kostnadsläget skruvades upp flyttades e-handlares och investerares fokus från tillväxt till lönsamhet.

M-commerce växer och blir allt viktigare som shoppingkanal, framför allt drivet av den yngre Gen Z-generationen. Vi har även sett hur paketboxarna kommit att tillgodose konsumenternas krav på bekvämlighet och tillgänglighet, på ett kostnadseffektivt sätt.

Hur tror du att e-handeln utvecklas under 2024? Vad ser du för trender framåt?

Utfasningen av tredjepartscookies påverkar hela handeln, vilket medför en jakt på förstapartsdata. Det blir ett extremt viktigt grundfundament för att kunna bygga vidare och utnyttja ”big data” och tekniken via AI, för att skapa personaliserade erbjudanden.

Ska en handlare exempelvis visa upp nya erbjudanden när konsumenten har ett pågående reklamationsärende? Ett annat sätt att knyta konsumenten närmare är kundklubbar och inloggat läge, som har fått ett uppsving och som ger utökad möjlighet till datainsamling på konsumentens villkor.

E-handeln vänder förhoppningsvis under andra halvåret 2024 och vi ser en återgång till tillväxt igen, men nu via lönsam tillväxt. Lågkonjunktur är ett stålbad för många, där företagen med en hållbar affärsmodell är de som klarar sig.

Mobila betalningar slår igenom stort inom handeln online, såsom Apple Pay, Swish och Google Pay. Detta är pådrivet av att konsumenterna blir allt mer bekväma.

Allt fler företag hittar nu även affärsmodeller för att erbjuda en cirkulär handel, alltså re-commerce, för att bland annat stödja konsumentens köpbeslut, genom att utveckla produkttexter om den begagnade varans kondition.

Mikael Meijer, e-handelschef på Apoteket:

Vad kommer du att minnas från e-handelsåret 2023?

Att apoteken stått starka, när det har varit oroligt i många andra branscher, givet omvärldsläget och ekonomin.

Vad var det viktigaste som hände i e-handelsvärlden under året?

Spontant den potential som generativ AI har uppvisat och den effekt den kommer att ha på e-handeln i närtid.

Hur tror du att e-handeln utvecklas under 2024? Vad ser du för trender framåt?

Kunderna kräver mer personliga och anpassade köpupplevelser. Detta innebär att mogna e-handelsföretag exponentiellt ökar sin användning av mer avancerad teknik, via främst artificiell intelligens och maskininlärning, i allt från marknadsföring, innehåll, produktrekommendationer, logistik och automation samt kundbemötande.

Jorge Castro, vd på och grundare av tillväxtbyrån Marketing Sweden AB:

Vad kommer du att minnas från e-handelsåret 2023?

Från 2023 tar jag med mig en djupare förståelse för kundens förändrade beteende och förväntningar. Det har varit ett år av teknologisk innovation, där vi sett en ökad integration av AI och maskininlärning i e-handelsplattformar – för att förbättra personifiering och kundupplevelse.

En annan viktig aspekt är hållbarhetens roll, där konsumenter alltmer prioriterar miljövänliga och etiska produkter och tjänster. Dessa trender har påverkat hur företag närmar sig SEO, med ett fokus på kvalitativt innehåll och användarupplevelse.

Framför allt såg jag fler företag förbättra sin E-E-A-T score (Index för Experience, Expertise, Authority, and Trustworthiness reds. anm.). Det här är något jag också har hört från vänner i svenska SEO-kretsar, men även internationellt.

Vad var det största och viktigaste som hände i e-handelsvärlden under året?

AI och automatiserade system för att skapa en mer sömlös och snabbare shoppingupplevelse online. SGE (Search Generative Experience reds. anm.) och adoptionen av framtidens sätt att jobba med SEO blir också viktigt.

Gamla utgångna metoder kommer att dö ut. Under året såg vi även en markant ökning av "social commerce", där plattformar som Instagram och Tiktok blev viktiga kanaler för e-handel.

Hur tror du att e-handeln utvecklas under 2024? Vad ser du för trender framåt?

E-handeln utvecklas med ännu mer avancerad teknik, inom exempelvis personlig anpassning, där AI och dataanalys skapar allt mer skräddarsydda shoppingupplevelser. SGE-introduktionen i Sverige är superviktig, och påverkar redan kraftigt e-handlare i USA och Storbritannien.

Vi har kunnat visa att nischade e-handlare har upplevt en nedgång på upp till 90 procent i sökmotorresultaten. Denna effekt syns även i branscher med monopolliknande sökord.

Jag ser ser också potential i augmented reality, AR, inom e-handeln. I en värld där allt fler förväntar sig omedelbar tillfredsställelse, "one second world", tror jag att kunderna kommer att uppskatta möjligheten att prova kläder och andra produkter digitalt.

David Gustavsson
david@ehandel.se