Tidigare i veckan rapporterade Shopify om nya försäljningsrekord under årets Black Friday. Nu har e-handelsplattformen släppt ytterligare lite färska siffror på hur det gick för deras e-handlare under hela den gångna helgen.
LÄS ÄVEN: Shopifys e-handlare satte mustigt Black Friday-rekord: ”Episkt”
Enligt plattformsleverantören nådde e-handlarna en sammanlagd försäljning, mätt i GMV, på 9,2 miljarder dollar. Lite drygt 96,2 miljarder svenska kronor. En ökning med 24 procent jämfört med i fjol, och ett nytt rekord.
Att se entreprenörer göra sin första försäljning och att se etablerade varumärken nå nya toppar var otroligt, säger Harley Finkelstein, operativ chef för Shopify, i en kommentar.
61 miljoner kunder
Några av helgens höjdpunkter som Finkelstein lyfter fram är att fler än 55 000 av deras e-handlare hade sin bästa försäljningsdag någonsin under helgen. Och totalt var det 61 miljoner konsumenter världen över som tryckte på köpknappen i någon av Shopifys butiker.
Precis som under Black Friday stod e-handlare i USA och Storbritannien för den högsta andelen av försäljningen. Men även Australien, Kanada och Tyskland har letat sig in på topp fem-listan under helgen.
Den genomsnittliga kundkorgen sjönk däremot något utspritt över de fyra rea-dagarna. Från 110 dollar under Black Friday till 108 dollar för hela helgen, cirka 1 120 svenska kronor.
Våra handlare spenderar hela året med att bygga relationer med sina kunder och bygga sitt varumärke. Den här helgen var ett bevis på hur de konsekvent levererar upplevelser och produkter som globala konsumenter letar efter, kommenterar Harley Finkelstein.