ANNONS

Så stort var Google-söket under Black Friday: "Fascinerande"

Det söktes febrilt på Google under Black Friday
Istock/Ehandel

"Störst intresse vid nio".

ANNONS

Ehandel har i flera artiklar marinerat sig i hur det egentligen gick för e-handlarna under Black Friday. Och överlag verkar det ha gått smått lysande. Klipp, reor och kampanjer lockade många till köp i lågkonjunkturen.

Det vi däremot inte har djupdykt i lika mycket var hur Black Friday utvecklade sig i sökfälten.

"Ivrig jakt"

Men nu har vi svaret på det också. Eller Google Ads-experten Karl Lindberg har svaret. Han jobbar på Ad Relevance, som är verksamt inom "paid search", "paid social" och SEO.

Han berättar att sökintresset på Google var väldigt högt under den svarta fredagen, precis vid midnatt.

Jag tycker det är fascinerande hur många det är som googlar Black Friday precis vid midnatt i ivrig jakt på att vara den första som hugger de absolut bästa dealarna, säger Karl Lindberg till Ehandel.

Som högst vid nio

Även om många tjuvstartade med sina sökningar helgen innan inför den stundande Black Week, så visade sig just Black Friday vara en oväntat stark dag på sökfronten, jämfört med tidigare år.

Tittar man i stället på det totala intresset under de senaste sju dagarna med verktyget Google Trends så kan man se att sökintresset på Google var som högst klockan nio på kvällen under Black Friday, samt under söndagen den 26 november vid samma tid.

Hans byrå noterade också att flera Google Ads-konton tappade i kostnad per klick, under fredagskvällen. Något som, enligt Karl Lindberg, kan ha berott på att konkurrenter bromsade in eller slog i taket med sina kampanjbudgetar.

"Tajt dialog"

En ny utmaning i år var att man inte kunna följa Universal Analytics-data i realtid, då den versionen av Google Analytics gick i graven i somras". Det gör det svårare att ta rätt beslut vid optimering och kan göra att man behöver vara mer defensiv för att inte påverka lönsamheten negativt.

Den nuvarande datan i Google Analytics 4 och i Google Ads genereras inte längre i realtid, så den tidslaggen gör det svårare att fatta rätt optimeringsbeslut. För att parera för det hade vi istället en tajt dialog med kunder som feedbackade försäljning i deras kassa regelbundet. Det gjorde att vi kunde följa utvecklingen under Black Friday, för att justera takten utefter hur resultatet utvecklades, avslutar Karl Lindberg.

David Gustavsson
david@ehandel.se