ANNONS

Här är e-handelsprylarna som sålde bäst under Black Friday

Fedja Porobic och Jorge Castro
Pressbilder/Ehandel

Experterna reder ut.

ANNONS

Hur gick försäljningen för olika varukategorier under Black Friday?

Det har Jorge Castro – SEO-expert på tillväxt- och SEO-byrån Growth Marketing Sverige – hyfsat bra koll på.

Försäljningssiffrorna baseras på försäljningsdata från byråns kunder. Och ger därmed ingen heltäckande bild över den totala försäljningen. Men likväl en viktig indikation om vart det barkade den här gången.

När det kommer till elektronik blev det ett försäljningsrekord under Black Friday.

Försäljningen ökade i det här fallet med 25 procent i år, jämfört med förra året, berättar han för Ehandel. Design- och möbelprylar växte samtidigt med 16 procent och knep andraplatsen i tillväxttoppen.

Samtidigt exploderade "automotive"-kategorin, exempelvis däck, fälgar och bildelar, med 26 procent, säger Jorge Castro till Ehandel.

Mer snack om Black Friday

Faktum är att inget e-handelssegment backade i år.

Det har varit mer tryck än någonsin och det söktes mer på "Black Friday" än tidigare.

Varför?

Allt fler företag anammar Black Friday och fler och fler poddar pratar om det, och det delas mer information kring kampanjer än tidigare.

Sedan finns det ju alltid de som tar upp negativa aspekter. Aftonbladet hade exempelvis en vinkel om att det är en högtid för bedragare. Det förekommer ju också fuskreor, alltså att man höjer ett pris för att sedan sänka det igen under Black Friday.

Skapade en push

Han tror att årets fina försäljning också har haft extra draghjälp av att folk överlag har mindre pengar i plånboken i år.

Det skapar ju en push mot att klicka hem reavaror. Många passade på att göra elektronik-kap. Det var faktiskt första gången som jag själv shoppade under Black Friday, för att köpa en tv och spara 2 000 kronor. Till och med min mamma passade på under BF.

Varför brukar du inte Black Friday-shoppa?

Jag har inte haft tid helt enkelt och samtidigt känt med lite halvt kaxig över att jag inte behövt något. Men år köpte jag som sagt en ny tv.

Ett segment som backade under Black Friday – och som har väldigt lite med e-handel att göra – var botox- och skönhetsbehandlingar.

Efterfrågan på den typen av tjänster minskade med runt 6 procent. Kanske för att det har blivit dyrare och för att det numera måste vara en sjuksköterska som genomför en injicering. Tidigare kunde vem som helst göra det här.

Annonserna blev billigare

Fedja Porobic är expert inom betald marknadsföring på sociala medierplattformar. Han konstaterade i en intervju med Ehandel under Black Friday, den 24 november, att det såg ut att bli tre gånger dyrare med betald marknadsföring på sociala medier i år, jämfört med i fjol.

LÄS ÄVEN: Tre gånger dyrare att annonsera under Black Friday – “otrolig start”

Men nu, när han har hårda resultatsiffror, gör han en helomvändning. Det var istället rea även på den betalda marknadsföringen i år. Det var billigare att annonsera under hela Black Week. Och under den svarta fredagen droppade annonspriserna med runt 10 procent på exempelvis Meta.

Vänder ner igen

Han har även noterat en optimerad attribution – ett mått på "return of investments" eller ROI från en kampanj – på Metas plattformar i år. Det blev även ett rekordår för många D2C-varumärken (direct to consumer), samtidigt som större marknadsplatser hade det tufft.

Samtidigt förväntar vi oss att e-handeln överlag går ner i december mot 2022, med tanke på hur det har sett ut i övrigt, Black week var ett undantag, avslutar han.

David Gustavsson
david@ehandel.se