ANNONS

Tre gånger dyrare att annonsera under Black Friday - “otrolig start”

Fedja Porobic, expert på paid social
Stock/Pressbild

E-handlarna rear ut sina storsäljare.

ANNONS

Reakalaset är här och det påverkar förstås e-handelsmarknaden i grunden när alla vill synas och höras samtidigt. Vi har redan pratat med en SEO- och en SEM-expert.

Nu berättar Fedja Porobic, som jobbar med paid social, att Black Friday minst sagt skakar om marknaden inom betald marknadsföring på sociala medier.

Vi har sett en otrolig start på Black Friday, generellt är det nästan tre gånger så dyrt att annonsera under Black Friday på Facebook eller Instagram jämfört med en "vanlig" fredag, berättar han för Ehandel.

Men jämfört med förra året så ser man inte högre priser.

Däremot har priserna fallit något om man jämför mot föregående år. Samtidigt ser vi att ROAS- och ROI-siffrorna för i år pekar uppåt. En ökning i snitt med 48 procent i Metas mått mätt, jämfört med föregående år.

"Kan svänga rätt fort"

Det är alltså dyrt att slåss om konsumenternas gunst i de största sociala medierna just nu, men inte farligare än i fjol.

Med andra ord är det fritt fram att brassa på lite extra idag och under helgen förutsatt att man håller koll på sina siffror. För det kan så klart svänga rätt fort. Störst köpvolym ser vi oftast tidigt på morgonen och efter middagstid på kvällen, så än finns det gott om tid för att optimera sin Black Friday-annonsering, konstaterar Fedja Porobic.

Och precis som andra varit inne på tidigare så tror Fedja att det är nu som det gäller om man vill lyfta försäljningen.

Mitt antagande är att folk hellre köper upp sig under Black Week i år och att december-försäljningen kommer drabbas negativt 2023. Vi ser också att fler handlare har rejäla reor även på sina bästsäljare, som för övrigt är det som sålt bäst under Black Week. Produkter som vanligtvis säljer bra och inte bara outlet-produkter som får en stor rabatt.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se