Bedragarnas tid är nu. När julhandeln drar igång är de extra aktiva. Och det kan även bli kostsamt för e-handlarna.
Företag står inför en stor utmaning, när det gäller att hantera säkra lösningar och regelefterlevnad under hela processen, särskilt med tanke på att bedrägerier är på uppgång. Detta gäller till exempel för betalningstransaktioner i många företag inklusive finanssektorn, digitala handelsplatser och hos återförsäljare, kommenterar Asger Hattel, vd för Signicat, ett företag som sysslar med identitetslösningar för näthandel.
Förlusterna för detaljhandeln till följd av bedrägerier väntas överstiga 188 miljarder euro, om man räknar från år 2021 till och med 2025. Och det är näthandeln som oftast är föremål för bedrägerier där transaktioner hamnar i orätta händer. Det visar en rapport från Juniper Research.
Under handelstoppar som Black Friday eller julhelgen ökar antalet transaktioner kraftigt, så risken att eventuella attacker mot konsumenter eller företag kommer genomföras ökar under denna period, avslutar Asger Hattel.