Flera aktörer är redan igång med Black Week och rea-festen har därmed startat. Men hur får man konsumenterna att nappa på ett erbjudande, utöver att locka med ett lågt pris?
Det har Prisjakt tagit reda på i Konsumentkompassen för det fjärde kvartalet. Svaret är kanske inte så fasligt överraskande: Hela 33 procent svarar närmligen att fri frakt är avgörande. Där bakom svarar 19 procent att det erbjuds gratis hållbar leverans. På tredje plats landar en extra gåva/produkt med 17 procent.
Frakterbjudandet kan alltså bli till din fördel i Black Friday-bruset, om du spelar dina kort rätt.
Låg tillit till rea-priserna
Men det gäller också att dra kunderna till webbshoppen från första början och det är inte det lättaste. Den stora majoriteten, 79 procent av konsumenterna, har nämligen ganska, eller mycket, låg tillit till prissänkningarna under den här perioden.
Men det finns saker man kan göra som handlare för att öka den.
Det första här är att följa lagkravet gällande att ange varans lägstapris senaste månaden innan prissänkningen. Därefter handlar det om att få kunden att känna sig trygg i e-butiken, då handlar det exempelvis om att använda kända leverantörer av betalsätt och frakt och att tydligt visa dessa på sidan, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion hos Svea Bank, i rapporten.
Det är också en fördel att vara tidigt ute och visa redan innan vad som väntar.
Inför Black Friday gäller det också att kommunicera i god tid. Dels för att fånga de kunder som påbörjat planeringen av vad de ska köpa och dels för att skapa en känsla av transparens, säger Emma Lindgren.
Det finns också en hel del extra kunder att vinna på det här. Bland de som svarar att de planerar att inte handla på Black Friday-rean svarar nämligen 20 procent att de gör det för att butikerna inte går att lita på.