Två blir en när dagligvarujättarna på nätet, svenska Mathem och norska Oda slås ihop. Tillsammans omsätter de över 5 miljarder svenska kronor, men trots tunga investeringar från de gemensamma ägarna genom åren har de även samlat på sig miljardförluster.
Kanske kan det bli ändring på det nu när de samlas under samma tak. Det är i alla fall förhoppningen.
Vi jagar fortfarande lönsamhet i en marknad som är tuff på grund av utmanande makroekonomiska förhållanden. Samgåendet innebär att vi nu får en helt annan skalbarhet och kan växla upp effektiviteten ytterligare tack vare Odas världsledande logistikplattform, och på så vis vässa vårt kunderbjudande ännu mer, framförallt när det gäller pris och kvalitet, säger Johan Lagercrantz, Managing Director för Mathem, i en kommentar.
Sammanslagningen innebär förstås en del organisatoriska förändringar. Odas vd, Karl Munthe-Kaas, kommer att axla samma roll i den nya gruppen. Johan Lagercrantz lämnar således motsvarande post i Mathem och blir istället Managing Director.
"En riktig game-changer"
Varumärket Mathem kommer också att drivas vidare i Sverige, men som en landsorganisation inom Oda Group.
Det här samgåendet är en riktig game-changer för den nordiska marknaden för e-handel av dagligvaror. Vi på Oda är otroligt exalterade över att gå samman med Mathem och växla upp vår resa mot att bli Europas största och mest effektiva mataffär på nätet. Skalbarheten i våra två bolag tillsammans kommer att sätta en ny standard för kvalitet, effektivitet och kundupplevelse, säger Karl Munthe-Kaas.
Affären har också fått tummen upp av de gemensamma ägarna Kinnevik och Verdane. Axfood och Summa Equity blir också kvar som stora aktieägare.