ANNONS

Hon lämnade H&M för att starta eget - slår miljonen: "Blev sporrad"

Amanda Panahi, grundare

Förverkligade drömmen efter föräldraledigheten.

ANNONS

Amanda Panahi växte upp i en riktig modefamilj. Mamman drev en barnklädesaffär och pappan gick från reklam till att jobba för både H&M och Rizzo. Kanske var det inte så konstigt att hon själv landade ett extrajobb hos H&M, som efter examen som textil produktutvecklare ledde till en permanent anställning.

Men i samband med den andra föräldraledigheten hände något. Efter åtta år hos modejätten valde hon nämligen att lämna rollen som inköpare och starta eget.

Det hade legat i mitt bakhuvud i många år att jag ville starta något eget. Det växte sen fram under min sista föräldraledighet. Då ställdes jag inför valet att gå tillbaka med allt vad det innebär, när man också ska få ihop familjelivet, eller att göra något annat. Så jag kollade runt med vänner och bekanta om resort wear var något de tyckte fanns på den svenska marknaden, berättar hon för Ehandel.

Efter att ha undersökt saken och visade det sig att hon var något på spåret.

Jag fick positiv respons på att det här är något nytt, så jag blev sporrad att våga satsa. Jag försökte först få tjänstledigt, men eftersom det blir en konkurrerande verksamhet så fick jag ett nej. Det var helt enkelt bara att dra bort plåstret och köra.

Och det gjorde Amanda. Resultatet: Resort wear-varumärket Mandibreeze sjösattes under våren förra året, med tillhörande e-handel, och var nära att pricka miljonen direkt.

Vad har varit den stora utmaningen med att gå från en etablerad aktör till att nu driva eget?

Det har varit att vara själv. Hos H&M var allt förhandlat och klart, man har fabriker, kollegor och en otrolig struktur på hela affären. Att gå från det till att själv behöva göra allt på egen hand, från början till slut, med att hitta tyger, hitta fabriker och så den stora delen: att designa plaggen var helt klart den stora utmaningen. Att gå från att vara omgiven av kunnig expertis hos H&M till att vara helt ensam. Sen är det också en stor kostnad man ska ta för att starta upp allt.

Det första året, alltså 2022, bjöd på en försäljning på 941 000 kronor. Samtidigt var det ju det här med kostnaden, som landade på -810 00 kronor. Men nu är varumärket igång ordentligt och medan den största marknaden alltjämt är Sverige, så börjar det även bli bra drag utomlands.

Sverige står för ungefär 50 procent av försäljningen i dag. Sen är det Nederländerna som står för 15 till 20 procent och så Norge och Finland därefter, berättar hon.

Hur ser försäljningen ut under 2023?

Det är lite bättre än förra året. Vi ser ut att hamna strax över miljonen. Samtidigt ska vi ta nästa steg och rikta oss även mot B2B, för att få ut ännu mer varumärkeskännedom via konceptbutiker och resort-butiker på hotell utomlands. D2C kommer dock fortsatt att vara störst.

"Kunderna frågar"

En viktigt kanal för det ändamålet har varit det anrika NK-varuhuset i Stockholm. Här finns nämligen Mandibreeze på butikshyllorna. En mycket bättre exponering än så är det svårt att få för ett nystartat modevarumärke.

Vi säljer bra där och eftersom vi säljer ganska dyra klänningar vill många kunder förstås prova innan.

Hur hamnade du där?

Jag fick kontakt med Seezona, som har en yta på Designers Gallery, som det heter. De började sälja Mandibreeze och det gick snabbt. När jag kommer dit berättar butiksbiträdena att det är många som kommer dit som bara frågar efter Mandibreeze.

En av de viktigaste hörnstenarna i Amandas företagsbyggande har varit hållbarheten. Hon har hållit stenhårt i principen att plaggen ska produceras utan oljebaserade material. Det innebär att vissa idéer kan tvingas skrotas, då de helt enkelt inte lever upp till hållbarhetsaspekten.

Något som förstås skapar ytterligare utmaningar för ett nystartat varumärke under uppbyggnad.

Jag bestämde direkt från början att ett hållbarhetsfokus var a och o. Jag vill inte producera i oljebaserade material. Det finns ibland olika produkter jag vill göra, men där vi inte hittar de perfekta materialen. Då får man hitta andra alternativ och jobba runt det. Det är något jag är bra på. Och jag tror heller inte att jag hade lagt samma kärlek på produkterna om jag inte känt att jag kan stå bakom dem.

"Ska vara top of mind"

En annan utmaning är förstås det ekonomiska klimatet, som varken är snällt mot etablerade eller nya företag. Som så många andra i branschen ställs hon inför det svåra valet mellan att spara och rida ut stormen, eller att investera

Det har varit lite både och. Det gäller absolut att rida ut stormen, när man är så här ny. Men även att jobba på marknadsföringen och förmedla kunskapen om fördelarna med att investera i färre plagg, men i kvalitetsplagg. Våra plagg är gjorda för att hålla, varje gång du ska ut och resa kan du packa ned Mandibreeze. Vi jobbar för att få ut våra tankar kring vårt varumärke för att kunden ska vilja investera i produkter som håller längre.

Vad är den långsiktiga målsättningen med bolaget?

Det är att sälja resort wear året om. Att varumärket ska vara top of mind för resort wear både i Sverige och internationellt. Man ska kunna hitta Mandibreeze både ute på resor och hos större återförsäljare i både online och i fysisk butik, avslutar Amanda Panahi.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap