ANNONS

Ny fakturatjänst ska minska potentiella kundförluster

Ny fakturatjänst ska minska potentiella kundförluster

Företaget Resultat Finans har tagit fram en ny betallösning för nätbutiker. En faktureringslösning som inte bara ska se till att e-handlare snabbt får betalt för sina varor, utan även behåller en god relation till de som inte betalar i tid. Istället för inkasso satsar man på något man kallar Prokasso.

ANNONS

Resultat Finans grundades för tre år sedan av Martin Haase samt Karl Wenehed och en ”silent partner”. Företaget erbjuder ett antal olika tjänster, som till exempel faktura- och påminnelseservice, inkasso samt integrationer med olika affärs- och ekonomisystem.

Nu har man även tagit fram en betallösning för e-handlare. Något som innebär att man kan ta hand om hela fakturaflödet för nätbutiker. Man skiljer sig dock något från liknande tjänster genom något som man kallar Resultat Prokasso.

– Istället för att så snabbt som möjligt gå mot inkasso, väljer vi att hitta en betalningslösning. Därför börjar vår proaktiva tjänst med en dialog, istället för ett inkassokrav. Om kunden inte betalar efter en betalningspåminnelse försöker vi nå kunden på telefon för att hitta en betalningslösning. Först efter dessa åtgärder skickar vi ett inkassokrav, säger Martin Haase på Resultat Finans AB.

Anledningen till att försöka lösa skulden innan inkasso är att behålla en god relationen till kunden. Men det ska även finns en annan positiv effekt enligt Martin Haase, man får snabbare betalt.

– Genom att bemöta kunden på ett trevligt sätt och med respekt för dennes situation blir fakturan en prioriterad fordran att betala eftersom kunden sluppit hamna på inkasso.

Relationsbyggande lösning

Målet med den nya tjänsten är att växa snabbt. Något man tror är möjligt då många vill han kontrollen och äga sina kunder och kommunikationen med dessa enligt Martin Haase. Här blir Prokasso en del i e-handlarens relationsbyggande till kunden. Från början var man dock inte specifikt inriktade på e-handlare med den nya tjänsten.

– Utan att ha bearbetat marknaden för e-handlare specifikt har dom kommit till oss. De gillar vårt sätt att jobba och de äger kunden själva och kan kontrollera flödet samt eftermarknaden. Vi ser till att upprätthålla en god relation med kunden och få betalt för fordran samt minimera kundförluster, säger Martin Haase.

Betallösningen är idag fullt integrerad med WooCommerce och men ska även kunna anpassas till andra e-handelsplattformar.

– Vi har redan kopplingar via olika verktyg till andra plattformar. Till exempel kan vi göra kopplingar till de som har sin shop kopplad till Fortnox eller Visma Administration. Vi jobbar just nu med OpenCart och ett antal andra projekt som kommer att släppas löpande under 2015, säger Martin Haase.

 

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se