Amazon har släppt sin delårsrapport för det tredje kvartalet. Och det ser onekligen ut som att den amerikanska e-handelsbjässen fått luft under vingarna igen efter de tuffa åtstramningarna som krävdes under 2022.
LÄS ÄVEN: Kräftgången fortsätter för Amazon – nya massuppsägningar väntar
Omsättning ökade med 13 procent till 143,1 miljarder dollar, motsvarande cirka 1 598 miljarder kronor, under perioden. Försäljningen i e-handeln fortsatte att återhämta sig och ökade med 7 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol.
Perioden inkluderar siffror från årets Prime Day, som ägde rum i juli, och som Amazon beskrev som den "enskilt största försäljningsdagen i företagets historia".
Ett steg framåt
Intäkterna från bolagets molntjänster, där Amazon Web Services, AWS, ingår uppgick till 23,1 miljarder dollar. En ökning med 12 procent. Annonsintäkterna uppgick till 12,1 miljarder dollar.
Rörelseintäkterna skrivs till 11,2 miljarder dollar (2,5). Nettovinsten mer än tredubblades till 9,9 miljarder dollar, från 2,9 miljarder dollar ett år tidigare.
Vi gjorde ett starkt tredje kvartal. Vår butiksverksamhet tog ytterligare ett steg framåt, vår AWS-tillväxt fortsatte att stabiliseras, våra reklamintäkter växte kraftigt och de totala rörelseintäkterna och det fria kassaflödet steg avsevärt, säger Amazons vd, Andy Jassy, i en kommentar.
Amazon räknar med att omsättningen under det fjärde kvartalet kommer landa på mellan 160-167 miljarder dollar.
LÄS ÄVEN: Amazon Prime Day slog nya rekord: ”Största någonsin”