Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Uppsving för Black Friday-rean i spartider

Black Friday och julhandeln närmar sig med stormsteg, men vad och när tänker svenskarna shoppa? Och för hur mycket? I den här upplagan av Konsumentkompassen Q4 har vi djupdykt i ämnet Black Friday.

Vi bad Kantar fråga 1000 svenska konsumenter om deras Black Friday-planer och i vår undersökning visar det sig att fler svenskar planerar att handla på Black Friday i år. 31% av svenskarna uppger att de tänker handla på rean, en ökning med 3 procentenheter jämfört med förra året. Snittbudgeten för Black Friday-rean är också 5 procent högre än förra året och landar på 2 569 kronor. 

- Lågkonjunktur skapar eftertänksamma konsumenter som avstår eller väntar med köp tills produkten är billigare. Det är troligen därför som Black Friday-budgeten och andelen konsumenter som ska handla på Black Friday ökar i år, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights. 

Samtidigt som statistiken om Black Friday tydligt visar på fler köp så är budgeten för hela Q4-perioden betydligt lägre jämfört med i fjol. Detta innebär att en större andel av konsumtionen kommer att göras kring Black Friday och julklappar på bekostnad av andra typer av köp. Dagarna före och mellan dessa perioder förväntas därför bli de svalaste vi upplevt på länge. 

Inom vilka kategorier förväntas då de svenska konsumenterna handla som mest under Q4? Dessa är i toppen: 

  • Mode, kläder och accessoarer 
  • Skönhet & hälsa 
  • Böcker & media 

Se hela listan samt hur olika målgrupper svarar i Konsumentkompassen Q4.  

- Alla butiker kommer dock inte att vinna. Vår statistik visar att fler konsumenter uppger att de ska göra majoriteten av sina köp online i Q4. Det är positiva nyheter för e-handeln men det innebär samtidigt att fysiska butiker arbetar i motvind, säger Oscar Hagman. 

I rapporten delar även Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, med sig av sina bästa tips till e-handlare inför Black Friday. Erik Wickman, vd på Inet och vinnare av Årets butik 2022, berättar vad vinsten har betytt för Inet och Monica Iren Fasting, Nordic PR & Communication Manager på Power, beskriver hur övergången från MediaMarkt till Power gått samt vilka konsumentbeteenden hon tror blir viktiga för ett lyckat Q4.

Som vanligt innehåller Konsumentkompassen Q4 även Prisjakts Köpkraftindex, ett mått på svenska konsumenters upplevda köpkraft det närmaste kvartalet, samt prognoser för hur e-handeln, den fysiska handeln och olika varusegment förväntas utvecklas framöver. Siffrorna bottnar i en undersökning gjord av Kantar Insights och Prisjakts egen statistik. 

Ladda hem Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q4 för att ta del av hela undersökningen och Prisjakts Köpkraftindex.