Modehandlaren Boozt har hamnat i blåsväder kring hur de arbetar med annonser hos sökjätten Google. En privatperson har anmält bolaget till Reklamombudsmannen för vad man anser är vilseledande reklam.
Sökordsannonsen beskrivs som följer:
“I den ena syns en bild på ett par vita träningsskor. Under bilden står den versala texten ”Adidas performan…” följt av ”486,00 kr”, ”Boozt.com” och +39,00 kr ship…”. I den andra annonsen syns en bild på ett par svarta träningsskor. Under bilden står den versala texten ”Adidas performan…” följt av ”454,30 kr”, ”Boozt.com” och +39,00 kr ship…”.”
Problemet som lyfts är bland annat att Boozt under kampanjen haft ett lägsta ordervärde som sätter käppar i hjulet.
Villkoret är att man måste köpa två produkter för ett minsta totalvärde av 699 kronor, annars gäller ett annat, högre pris. Det faktiska priset för de båda annonserade produkterna är därmed 649 kronor plus frakt och inte 486 kronor respektive 454,30 kronor som det står i Googleannonsen, förmedlar anmälaren till Ro.
"Google äger formatet"
Boozt har gjort ett långt yttrande till Reklamombudsmannen där man bland annat förklarar att man oftast är väldigt tydliga med villkoren som gäller, men att Google försvårar detta arbete.
Google äger och förfogar ensamt över formatet som annonsen framställs i och det finns till exempel inget fritextfält där en säljare ges möjlighet att ange särskilda villkor för ett erbjudande. Som anmälaren påpekar i sin anmälan så har det – fram till nyligen – inte framgått av annonsörens Googleannonser att särskilda tröskelvillkor gäller för produkter som omfattas av en rabattkupongskampanj, förmedlar Boozt i sitt yttrande.
När användaren väl kommer till produktsidan så ska villkoren dock tydliggjorts. Boozt erkänner att denna typ av rabattkupongskampanjer “inte har varit fullt ut tillfredsställande”.
E-handlaren säger att man har en pågående diskussion med Google om möjligheterna att införa fritextfält i Googleannonserna så att konsumenter bättre kan informeras om särskilt viktiga köpevillkor.
"Strider mot reglerna"
Tills dess så ska Boozt nu i den klickbara produkttiteln på annonsen lägga in orden ”Villkorat Erbjudande”.
För att på så vis så tidigt som möjligt underrätta konsumenten om att produktpriset i fråga har villkor knutna till sig, även om den exakta innebörden av villkoren framgår först sedan konsumenten klickat sig vidare till annonsörens produktsida.
Enligt Boozt ska man i lagen ta hänsyn till kommunikationsmediets begränsningar när detta påverkar möjligheten att lämna utförlig information. Och Reklamombudsmannen verkar inte invända till just detta men faktum kvarstår att annonsen i fråga då inte hade ”Villkorat Erbjudande”, utan det är något som lades till i efterhand. Reklamombudsmannen fäller därmed reklamen som vilseledande.
Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig, lyder Reklamombudsmannens bedömning.