I maj rapporterade vi att Glacial, som gjort sig kända för sina vattenflaskor i rostfritt stål, tvingats dra i nödbromsen och ställa om sin affär, efter ordentliga förluster både 2019 och 2020.
Medgrundaren Pär Philipson berättade samtidigt att man gjort ett hårt arbete för att vända till lönsamhet framgent, istället för att fokusera på tillväxt. Nu har vi också fått siffrorna svart på vitt hur det gick under 2022 för bolaget.
Där ser vi att man mycket riktigt kapat förlusten kraftigt. Från -9,2 miljoner kronor under 2021 till -3,2 miljoner under förra året, för att vara exakt. Försäljningen dalade dock den med, från 18 till 15 miljoner.
Den stora kostnadsminskningen ser vi på posten övriga externa kostnader, där utgifterna backade från -13,6 till -6,7 miljoner. Även på personalsidan kapades det utgifter från -5,3 till -1,7 miljoner.
Den totala rörelsekostnaden gick från -27,2 till -18,1 miljoner kronor. Man gjorde alltså rejäla besparingar redan under förra året. Ett arbete som burit frukt i år.
Vi satte ett ägardirektiv, och jag är själv en av de största ägarna, att från och med januari i år så ska vi varje månad ha svarta siffror. Det har vi lyckats med. Det är ingen jättelönsamhet, men vi tjänar pengar. Fortsätter vi växa som vi gör nu kommer vi runt 2025 att nå en försäljning på runt 50 miljoner och då kommer även lönsamheten att öka ytterligare. Vi kommer alltså att vara ett mindre bolag, men ett sunt bolag som tjänar pengar, sa Pär Philipson när vi pratade med honom i maj.
LÄS ÄVEN: De skrotade storslagna planerna – ställer om helt: ”Skarpt läge”