Mycket vill ha mer, sägs det. I Elons fall är det också ett faktum. Vitvarujätten, som nu även har en fot i hemelektronikens förlovade land, har sannerligen varit på offensiven den senaste tiden.
Nyligen föll den planerade sammanslagningen med Euronics ihop, efter att ägarna till de sistnämnda satt stopp.
Nu har Elon istället ställt in siktet på IT- och telefonlösningsbolaget Dialect. Man hopppas att bilda ett nytt, gemensamt kedjekoncept och varumärke genom att slå ihop Dialect och den Elonägda kedjan RingUp.
Det är med glädje och stolthet vi idag kan berätta om den gemensamma framtid med Dialect som vi ser framför oss. Inom B2B är samarbete viktigare än någonsin och vi har en stark tro på att RingUp tillsammans med Dialect kan skapa en aktör som gör stort avtryck på marknaden, säger Stefan Lebrot, vd för Elon Group, i ett uttalande.
Tanken är att konceptet ska ägas av Elon, men exklusivt licensieras till Dialect. Bolagen har nu ingått en icke-bindande avsiktförklaring. Men inget är klart förrän Dialect-ägarna, tillika franchisetagarna, sagt sitt.
Ledningen är dock sugen på att göra gemensam sak med jätten.
Vi har under en längre tid aktivt sökt efter en samarbetspartner som delar Dialects målbild och utvecklingssträvan. Detta tycker vi att vi hittat i RingUp och vi ser att vi tillsammans, under ett gemensamt varumärke, ges möjlighet att utveckla våra tjänster och vår affärsmodell till fullo. Att samtidigt få chansen att göra detta tillsammans med ett så pass känt och välrenommerat varumärke som Elon gör det än mer glädjande för oss som kedja, säger Victor Jannering, vd för Dialect.