Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

AI-experten: "Shit in ger shit out"

Alec Havรฉus och Guro Faller i en paneldebatt
Foto: David Gustavsson
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Ehandels e-handelskonferens NXT levererar spรคnnande insikter frรฅn vรฅr skรถna nya e-handels- och AI-vรคrld.

ANNONS

Nordens stรถrsta e-handelskonferens NXT Nordic i Oslo รคr igรฅng, arrangerad av sjรคlvaste Ehandel.

I รฅr har det samlats nรคrmare 1 000 besรถkare pรฅ eventet som bjuder pรฅ ett stort mรคssgolv med en lรฅng rad utstรคllare frรฅn olika delar av e-handelsbranschen. Men programmet รคr fรถrstรฅs ocksรฅ spรคckat av talare och paneldebatter.

Hela kalaset pรฅgรฅr i skrivande stund i Oslo Spektrum, en stor och konsert- och mรคssanlรคggning i den norska huvudstadens centrala delar. Undertecknad har fรถrstรฅs sugit i sig massa insikter och tรคnkte dela med sig av sina intryck hittills frรฅn konferensdagen.

Ska veta direkt!

I en paneldebatt med Guro Faller frรฅn moln- och AI-fรถretaget Avanade och Alec Havรฉus frรฅn Boozt fick vi bland annat veta att kraven pรฅ e-handlarna รคr hรถgre รคn nรฅgonsin tidigare.

Kunderna vande sig vid en allt mer sรถmlรถs e-handelsupplevelse under pandemin och det รคr nรฅgot som de tar fรถr givet i dag. De fรถrvรคntar sig ocksรฅ en mer personaliserad kundupplevelse.

Som kund vill du direkt att e-handlaren ska veta vem du รคr i dag, konstaterade Alex Havรฉus frรฅn Boozt och fortsatte:

Om du exempelvis ska รฅka pรฅ ett brรถllop sรฅ mรฅste du som sรคljare av sรคg brรถllopsklรคder snabbt komma med lรคmpliga fรถrslag pรฅ brรถllopsklรคder. Prediktering och personalisering รคr viktigare รคn nรฅgonsin.

Datainsamling รคr A och O

AI kan vara en kraftfull verktyg fรถr att vรคssa sina fรถrutsรคgelser om olika kundbeteenden. Men det gรฅr inte heller att blint fรถrlita sig pรฅ algoritmerna. Det รคr viktigt att jobba med kvalitรฉn i datan. AI-tjรคnsterna รคr inte smartare รคn den datan vi matar dem med.

Shit in ger shit out, sรฅ att sรคga. Vi mรฅste fortsรคtta att arbeta strukturerat med vรฅr datainsamling och det รคr kvalitรฉn pรฅ datan som รคr framtidens hรถrnsten, sa Guro Faller.

Personalisering med hjรคlp av algoritmer stod ocksรฅ pรฅ menyn nรคr Stacia Carr, VP Fashion Customer Experience pรฅ Zalando, hรถll sitt anfรถrande. I det hรคr fallet handlade det mer bestรคmt om hur man hjรคlper kunderna att hitta rรคtt storlekar.

En tredjedel av kundfrรฅgorna รคr storleksrelaterade, sa hon.

Zalando fick ner returgraden med 10 procent

Fรถr att fรฅ mer data om problem vid storlekssonderingen pรฅ nรคtet sรฅ har man pรฅ Zalando integrerat en lรถsning som man kallar fรถr โ€Fit feedbackโ€. Kunderna kan i detta formulรคr berรคtta om hur olika plagg faktiskt sitter pรฅ kroppen.

Utifrรฅn denna och annan data har man รคven utvecklat ett virtuellt provrum. Hรคr visar en virtuell modell hur olika plagg sitter. Ju mรถrkare lila fรคrg som visas pรฅ ett plagg pรฅ dockan โ€“ ju tajtare sitter plagget. Det รคr ett exempel pรฅ hur denna vรคgledning gรฅr till.

Det virtuella provrummet har minskat den genomsnittliga returgraden pรฅ Zalandos plattform med 10 procent, sa Stacia Carr.

Mindre och bรคttre lokaliserade lager

Och pรฅ tal om hรฅllbarhet sรฅ fick man under Element Logics fรถrelรคsning veta att lagren nu allt oftare blir mindre och bรคttre lokaliserade nรคrmare kunderna. De stora centrallagrens tid รคr definitivt inte รถver.

Men det pรฅgรฅr som sagt en parallell trend med mindre, lokala lager fรถr snabbare leveranser och som ocksรฅ รถppnar upp fรถr mer av on demand-bestรคllningar.

Det handlar om mindre Autostore-lรถsningar med varor nรคrmare kunden som kan levereras allt snabbare, konstaterade Arild Wennberg, fรถrsรคljningschef pรฅ Element Logic Norway och fortsatte:

Sedan kan vi dessutom prediktera lager- och leveransbehoven รคnnu bรคttre med hjรคlp av exempelvis AI. Och det รคr bra i en tid nรคr det blir allt svรฅrare att fรฅ tag pรฅ lagerarbetare.

Element Logic รคr en logistikaktรถr som har specialiserat sig pรฅ Autostores automatiserade lagerlรถsningar. Och det bรถr dรคrfรถr nรคmnas att det fรถrstรฅs ligger i fรถretagets intresse att tala om att det รคr bรคttre att jobba med en hรถg grad av lagerautomatisering.

"Back to basics"

Under en paneldebatt med bland andra norska elektroniksรคljaren Kompletts e-handelschef Kristoffer Langballe โ€“ sรฅ fick man veta att det i dagens kรคrva ekonomiska klimat handlar mycket om โ€back to basics".

Allt fรถr mรฅnga springer pรฅ fรถr mรฅnga bollar, inte minst tekniska bollar. Mรฅnga gรฅr vilse i AI-verktyg och andra tekniska lรถsningar.

Det รคr desto viktigare att ha en fundamental fรถrstรฅelse fรถr kundernas behov och preferenser och vad som i grunden รคr vรคrdedrivande, slog Kristoffer Langballe fast.

Bรถcker och apotek ligger efter

Undertecknad noterade ocksรฅ att apoteks- och bokhandeln har en rejรคl tillvรคxtresa framfรถr sig i Norge. Den digitala apotekshandeln stรฅr i dagslรคget fรถr bara ett par procent av den totala apoteksfรถrsรคljningen i Norge. Och e-handelskunskapen inom bokhandelsbranschen รคr fortsatt ganska lรฅg i vรฅrt norska grannland.

Det konstaterade Patrick Hjetland vd fรถr Apotera.no och Alexander Lรธver, e-handelschef pรฅ nรคtbaserade boksรคljaren Norli. Som jรคmfรถrelse sรฅ รคr exempelvis Apotea pรฅ vรคg att bli Sveriges stรถrsta apotek sett till omsรคttning, medan bรฅde Adlibris och Bokus har tagit stora marknadsandelar pรฅ bokomrรฅdet.

Vi har vuxit i raketfart รคven om digital bokfรถrsรคljning fortfarande รคr nรฅgot ganska nytt i Norge, sa Alexander Lรธver.

Dela artikeln: