Klarna vill att e-handlandet går via deras plattform. Därför har man gjort en rad förvärv genom åren för att bredda sitt erbjudande och skapa nya tjänster som ska locka användarna att sköta sin shopping på nätet via appen.
En av dessa tjänster som nu lanseras är möjligheten att prisjämföra med hjälp av en AI-driven kamerafunktion. Konsumenterna kommer alltså att kunna fota en produkt i sin omgivning för att sedan kunna prisjämföra och köpa varan direkt i Klarna-appen.
Den nya shoppinglinsen sägs kunna identifiera över tio miljoner olika produkter och täcker allt från mode till inredning och hemelektronik. Bilden matchas sen mot över 50 miljoner butikserbjudanden i sök- och prisjämförelseverktyget.
Klarna är det smartare valet, oavsett om du söker efter shoppinginspiration, personliga rekommendationer eller det bästa priset. Precis som internet gav oss tillgång till information, så ger AI oss tillgång till intelligens, kontext och personifiering. På Klarna har vi använt detta för att överbrygga klyftan mellan den fysiska och digitala världen, genom att koppla samman hur människor blir inspirerade av hur datorer söker. Jag är superstolt över att Klarna leder denna revolution inom retail, säger Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare på Klarna, i en kommentar.
Samtidigt passar man på att sjösätta köpbart videoinnehåll, efter vad man beskriver som en framgångsrik lansering i USA. Där kommer samtliga produkter som visas i en video att kunna köpas direk i appen. Något som inte minst uppskattas av de som redan i dag använder rörligt innehåll i sin marknadsföring.
På Ani Jewels ser vi smycken som så mycket mer än bara en vacker accessoar. De symboliserar kärlek, minnen och betydelse. Vi är glada över att samarbeta med Klarna och att kunna introducera köpbart videoinnehåll genom deras app, vilket gör att vi kan visa upp hantverket och individualiteten i varje smycke på bästa sätt, säger Bianca Ingrosso, medgrundare på Ani Jewels.
Vi har tidigare skrivit om hur Klarna vill kunna samla in konsumentdata och därigenom ge e-handlarna möjligheter att personalisera innehållet ytterligare. Att få fler användare att aktivt sköta sin shopping via Klarnas app ger förstås betaljätten viktiga insikter att sedan sälja på.
LÄS ÄVEN: Klarna lanserar ny storsatsning: ”En game changer”