Veckorna före jul ökar PostNords paketvolymer markant jämfört med ett genomsnittligt dygn under året. En kombination av den ökande e-handeln och att landets alla butiker kontinuerligt måste fylla på sina hyllor för att matcha köptrycket i julhandeln.
Under tisdagen passade PostNord även på att slå rekordet för ett enskilt dygn då man hanterade 455 000 paket. Det tidigare paketrekordet för ett enskilt dygn är från 2012 då 427 000 paket hanterades.
– Julen är utan tvekan den period på året då vi på PostNord har mest att göra, det är nu vi visar vad vi går för. Eftersom många av våra logistikkunder finns inom detaljhandeln vet vi att flexibla leveranser och god leveranssäkerhet är avgörande för en framgångsrik julhandel. Får de inte sina butiker påfyllda kan det leda till stora ekonomiska förluster, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm.
Bekvämt med E-handel
Det är dock inte det enda rekordet som fått se sig slaget. Under tisdagen slog PostNord även nytt rekord när det gäller varubrev, men den stora skillnaden mot tidigare år är att paketvolymerna legat på en mycket hög nivå under fler veckor före jul.
Som vi vet sedan tidigare hade svenskarna e-handlat julklappar för 1,1 miljard kronor fram till slutet av november, vilket var 10 procent mer än föregående år. Och så här ser det ut att fortsätta.
Prognosen är att svenskarna kommer att handla julklappar på nätet för 4,9 miljarder kronor i år. En ökning med 20 procent jämfört med 2013 då svenskarna e-handlade julklappar för 4,1 miljarder kronor.
– För varje år vill fler spara tid och slippa trängas i butiker och köpcentrum under julruschen. På nätet är utbudet väldigt stort och man kan handla när man själv vill och har tid. Det är också bekvämt att få julklapparna levererade direkt hem till brevlådan, hämta ut dem hos närmaste postombud eller hemkörda av våra chaufförer, säger Anders Holm.
Källa: Press