ANNONS

E-handelsveteranen spränger miljardvallen - gör megavinst

Gänget på Ridestore har alla anledningar att jubla
Foto: Press

"Tagit klivet in på 15 nya marknader".

ANNONS

Ridestore är sedan flera år tillbaka en av de mest lönsamma e-handlarna i Sverige. Under verksamhetsåret 2021/2022 ökade bolagets nettoomsättning med 60 procent till 975 miljoner kronor. Samtidigt ökade resultatet från 111 miljoner till 336 miljoner kronor. Och inte gick det sämre i fjol.

LÄS ÄVEN: De gjorde 200 miljoner i vinst och snuddar vid miljarden

När bolaget nu stängt boken för räkenskapsåret 2022/2023, som sträcker sig fram till och med mars, kan de stoltsera med en nettoomsättning på hela 1,16 miljarder. Resultatet, efter finansiella poster, skrivs till 353,2 miljoner kronor.

Det här året har varit riktigt häftigt trots en något tuffare situation för konsumenterna. En stark euro har påverkat vårt resultat positivt, eftersom vi säljer mycket i euro. Vi har också tagit klivet in på 15 nya marknader. Det visar att vi växer och sprider våra vingar på den internationella scenen, samtidigt som vi anpassar oss efter förändringar i konsumenternas behov och efterfrågan, skriver företaget i årsredovisningen.

Egna varumärken är hjärtat

Göteborgsbaserade Ridestore, grundat 2006 av bröderna Linus och Emil Hellberg, äger varumärkena Dope, Newsoul och Montec. Och precis som vi sett i många andra fall så är egna varumärken en viktig del även för Ridestores framgångar.

Våra varumärken är hjärtat av vår verksamhet. Vi är superpeppade inför framtiden, trots att ekonomin kan kännas lite osäker. Vi fortsätter att expandera på nya marknader och förväntar oss att se en fortsatt positiv utveckling. Våra egna varumärken, hållbarhetsarbete och vårt fokus på vintersäsongen är några av de faktorer som bidrar till detta.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se