2019 klev Aller Media in som ny ägare till e-handlaren Skapamer och två år senare förvärvades My Perfect Day. En nätbutik som specialiserat sig på dekorationer till bröllop, kalas och baby showers. Men, nu verkar det som att mediahuset lägger ned sin e-handelssatsning.
LÄS ÄVEN: Hon blir ny VD för snabbväxande e-handlaren: ”Värdefull kompetens”
Enligt uppgifter till Dagens Media har Aller Media sålt båda e-handelsbolagen till grundarna av Skapamer.se, Carl Fenson och Elias Holmer. Det medan Pauline Grindvall, som grundade My Perfect Day, köpts ut.
De anställda som arbetat med e-handelssatsningen inom Aller Media sägs upp, inklusive vd och tjänstemän, medan övriga anställda följer med till de nya ägarna.
Från vinst - till förlust
Aller Medias satsning på e-handel inleddes 2019 av förra vd:n Bodil Ericsson Torp och fick en bra start med Skapamer som gick från en omsättning på 27,9 miljoner under 2019, till 106,7 miljoner kronor 2021.
Under 2022 klingade tillväxten dock av och landade på 87,3 miljoner med röda siffror på sista raden. Under det senaste verksamhetsåret gjorde bolaget en förlust på -18,3 miljoner. Även My Perfect day gjorde en förlust på -2,1 miljoner kronor under 2022.
LÄS ÄVEN: Skapamer åker på tuff förlustsmäll: ”Ökade kostnader”