Tiden då e-handelskunderna funderade över saker som betalningsmetoder och ifall produkten överhuvudtaget skulle dyka upp, är för länge sedan över för Zalandos del. Nu handlar allt om att ha ett så bra och stort sortiment som möjligt, och om att se till att kunderna får sina varor inom den tid de önskar.
Det menar Kenneth Melchior, som i sin roll som Nordenchef på Zalando ansvarar för e-handlarens försäljning i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Han berättar för Ehandel.se att Zalando numera har över 2 000 varumärken i sitt sortiment och att en betydande del av dem är skandinaviska.
- Vi har gjort tunga investeringar i den skandinaviska modescenen och har nu fler än hundra skandinaviska märken. Vi har bra ledtider men försöker att alltid sätta en standard som är lite bättre än vad människor förväntar sig, säger han.
"Det är dags att investera i Norden"
Och det är just ambitionen att ge kunderna något som är bättre än det de har förväntat sig, som ligger bakom beslutet att öppna de kommande Zalandolagret i Brunna, utanför Stockholm.
- Kunderna vill ha mer och mer och snabbare och snabbare, så det känns som att det är dags att investera mer i Norden, säger Kenneth Melchior.
Hur går det med lagret?
- Allt går enligt planen. Vi kommer att öppna lite senare i år. Det blir förstås en “ramping up”-period. Det är inte så att vi från dag ett kan skicka 70 procent av de nordiska beställningarna från lagret i Sverige, även om jag förstås pushar för det. Saker tar tid, men det går som sagt enligt planen.
Planerar samma dag-leverans i Stockholm
Den som är inställd på att Zalando ska ställa till med en stor invigningsfest när lagret tas i bruk, får dock tänka om. Planen är snarare att utöka användandet av lagret steg för steg.
- Om man till exempel har renoverat sin lägenhet vet man att det kan ta längre tid än man trodde från början. Och det här är ett massivt projekt så vi är förstås försiktiga och vill vara säkra på att allt fungerar när vi börjar, och sen öka takten så fort som möjligt. Men exakt hur det blir får vi se senare i år, säger Kenneth Melchior, och fortsätter:
- Men jag ser fram emot att kunna korta ledtiderna till våra nordiska kunder, och att förhoppningsvis kunna erbjuda leverans samma dag till kunderna i Stockholm under nästa år.
Att kunna erbjuda snabba leveranser ser Kenneth Melchior som en viktig konkurrensfördel, men han tar även upp att flexibla leveranser - det vill säga att kunderna får välja vilken dag de vill ha sin vara - kommer att bli allt viktigare.
- Konkurrens är bra, eller hur? Vi har bra och stark konkurrens i Norden, och vi kan se att andra är väldigt aggressiva när det gäller ledtiderna. Det vill vi också vara.
"Norden svarar bra på vårt erbjudande"
Zalando, som omsatte drygt 3,6 miljarder euro under 2016, siktar på att nå en miljard euro i omsättning bara i Norden inom tre till fem år. Kenneth Melchior beskriver Norden som “en väldigt viktig marknad”, där Zalando ser stora möjligheter.
- De nordiska kunderna svarar bra på vårt erbjudande och så har det alltid varit. Det är en väldigt viktig del av Zalando.
Han vill inte avslöja hur stor omsättningen i Sverige eller Norden ser ut just nu.
- Vi avslöjar bara Tyskland, Österrike och Schweiz som ett kluster och resten av Europa som en marknad. Men Sverige förväntas förstås stå för en stor del av målet på en miljard euro.
Varför delger ni inte mer specifika siffror?
- Ja, det får du ta med vår ekonomiavdelning. Det är helt enkelt så vi gör. Jag kan inte spekulera i det.
Stark lokal preferens i Norden
Kenneth Melchior ser det som att e-handeln har blivit mer konkurrensutsatt de senaste åren, vilket han menar är bra för kunderna, som i förlängningen får ett bättre erbjudande. De e-handlare som kommer att stå sig starka i framtiden kommer att vara de stora jättarna som har möjlighet att skicka varor snabbt över hela Europa, samt de nischade aktörerna som är riktigt duktiga på till exempel barnkläder, menar han.
Men något som också är viktigt, kanske viktigast av allt, är att ständigt hålla sig relevant. I Norden handlar det för Zalandos del bland annat om att erbjuda skandinaviska varumärken. Tidigare i somras inledde till exempel Zalando ett samarbete med H&M-ägda Weekday.
- Vi vet att vi får kunderna att komma tillbaka genom att erbjuda det bästa sortimentet, och vi vet att många i Norden letar efter Weekday och andra nordiska varumärken. Att vi säljer Weekday visar också på vårt starka samarbete med H&M. Vi hade sedan tidigare Cheap Monday och nu har vi också Weekday. Så det är ett bra sätt för oss att jobba på.
Är det specifikt för nordiska kunder att de vill handla nordiska varumärken, eller är det likadant överallt?
- Det finns alltid en lokal preferens men den är starkare i Norden än i många andra länder, avslutar Kenneth Melchior.
LÄS ÄVEN: