ANNONS

Vinjätten trimmar nätbutikerna - utvärderar egen svensk e-handel

VD Emil Sallnäs och de första leveranserna från lagret i Hochheim

"E-handelsverksamheten står för cirka 20 procent".

ANNONS

Viva Wine Group växte med 3 procent under det första halvåret i år och omsatte över 1,9 miljarder kronor. Företaget bedriver e-handel med vin men i Norden säljer man främst via detaljhandelsmonopolen och till restauranger.

Viva eCom är e-handelsgrenen till Viva Wine Group och utgör vår försäljningskanal på den europeiska marknaden med bas i Tyskland. Vår europeiska e-handelsverksamhet står för cirka 20 procent av koncernens totala omsättning och försäljning sker framför allt i Tyskland samt i närliggande länder som Österrike, Schweiz, Nederländerna, Frankrike, Italien, Tjeckien och Slovakien, berättar Emil Sallnäs, vd för Viva Wine Group, för Ehandel.

Vilka nätbutiker har ni där?

Vi har tre plattformar, Wine in Black, Vicampo och Weinfürst som alla styrs från ett gemensamt huvudkontor, lager och team baserat i Tyskland, förklarar Emil Sallnäs.

Wine in Black vänder sig till vinentusiaster inom premiumsegmentet, Vicampo erbjuder huvudsakligen företagets egna varumärken och Weinfürst riktar sig till prismedvetna kunder.

“B2C-vinlogistik ännu mer effektiv”

Det var häromdagen som företaget slutförde sin plan att centralisera sin europeiska e-handelslogistik. Vilket har resulterat i ett nytt specialbyggt e-handelslager i Hochheim, Tyskland.

Vi ser alla fram emot att flytta in i det större och modernare logistikcentret. Detta steg kommer att lägga grunden för ytterligare tillväxt, eftersom den skräddarsydda automationstekniken kommer att göra vår B2C-vinlogistik ännu mer effektiv, säger Christian Fricke, vd för Viva eCom Group, i en kommentar.

Lagret, som alltså har börjat leverera varor, har utvecklats av VGP Group. Detta sägs vara det sista steget i Viva eComs strategi att samla sina olika plattformar till “ett huvudkontor, ett lager och ett integrerat team”.

I och med den senaste domen mot Systembolaget, finns det planer på att öppna en egen e-handel mot svenska konsumenter?

Vi bedriver i dagsläget ingen e-handel mot svenska konsumenter men följer utvecklingen och analyserar förutsättningarna och potentialen i jämförelse med andra europeiska marknader, säger Emil Sallnäs till Ehandel.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se