Två av de största kedjorna inom jakt, friluftsliv och sportfiske i Norden, Jaktia och Interjakt, går samman. Tillsammans bildar de ett gemensamt ägarbolag i Burdock Outdoor Group och blir i ett nafs en riktig jätte på marknaden.
LÄS ÄVEN: Kedjan storsatsar med nya butiker i Sverige – plockar in toppchef
Tillsammans omsätter de båda parterna runt 200 miljoner euro med 170 butiker runt om i Norden.
Sammanslagningen gör det möjligt för oss att dra nytta av varandras styrkor i form av innovativa affärsmodeller och breda produktsortiment. Detta är något som kommer att gynna alla – såväl kunder och franchisetagare som leverantörer och partners, säger Lars Martinsson på Jaktia Group och Hans Petter Semmelmann på Interjakt Group i ett gemensamt uttalande.
Ingen e-handel
Konkret innebär sammanslagning att ett antal nyckelfunktioner inom respektive bolag kommer att integreras. Det handlar till exempel om inköp, logistik, IT, affärsutveckling och marknadsföring.
Till skillnad från Interjakt har Jaktia i dagsläget ingen e-handel. Om det är något som kommer att förändras i och med sammanslagningen återstår att se.
Nu påbörjar vi en spännande resa tillsammans. Något som kan liknas vid starten på en ny era inom jakt-, frilufts- och sportfiskebranschen. Vi ser ödmjukt på möjligheterna att stärka vår närvaro på marknaden, öka tillgängligheten och servicen för våra kunder, skriver parterna i ett pressmeddelande.