Det är inte bara Amazon som ser möjligheterna med snabba leveranser med hjälp av den gamla hederliga stålhästen. Men medan e-handelsjätten levererar på Manhattan, satsar Bring på lite mer närliggande städer.
Nu kan e-handlare, och även fysiska butiker, centralt belägna i Stockholm, Köpenhamn eller Oslo erbjuda 1,5 miljoner konsumenter leverans inom en timme med hjälp av distributören. Leveranserna, som gäller för varor upp till 5 kg, sker måndag till fredag och är tillgängliga från 08.00 till 18.00.
– Vi ser att detta är ett bra komplement för att tillgodose alla typer av leveransbehov. Det är ett sätt för både eTail/Retail att ge positiva köpupplevelser för den mindre grupp storstadskonsumenter som vill slippa bära eller frakta varorna hem själva. Det kan också avlasta vid säsongstoppar, både i handel online och offline, och bidra till att ge en bättre köpupplevelse, som nu vid jul, säger Jenny Linder, Manager eCommerce, Sweden, Bring.
Trenden kommer till Norden
Bring släppte nyligen en rapport som visar att svenska e-handelskunder ofta själva vill styra över vilket sätt de vill få sina varor levererade och med deras nya tjänst kan de nu få sin leverans till hemmet, jobbet eller kanske fiket.
Samtidigt påpekar distributören att utvecklingen går mot snabbare leveranser även i Norden.
– Vi ser att trenderna globalt för e-handel går alltmer åt snabbare leveransalternativ. Snabba leveranser är ett viktigt alternativ i exempelvis USA, Storbritannien och Indien, och det gäller både eTail och Retail. Kravet med snabba leveranser kommer garanterat till Norden inom kort. Valfrihet är viktigt för e-handeln och kan svenska/nordiska e-handlare anamma fler leveransalternativ står de sig bättre i konkurrensen mot globala aktörer som vill ta sig in i Norden, säger Johan Holgersson, Commercial Director på Bring Parcel Express.
Källa: Bring