Jättarnas kamp pågår i USA. Medan Amazon ständigt försöker bredda sina tjänster offline, så gör världens största detaljhandelsföretag Walmart, sitt yttersta för att hugga marknadsandelar på nätet. Och nya siffror visar att deras marknadsplats växer sig allt starkare.
LÄS ÄVEN: Flygande start för jätten – som expanderar sin drönarsatsning
Enligt Marketplace Pulse har Walmart marknadsplats nu över 100 000 aktiva säljare. Mer än en fördubbling under de senaste 18 månaderna.
Walmart öppnade upp sin marknadsplats för internationella säljare i mars 2021 och fick då en rejäl skjuts från kinesiska säljare. Men sedan i april i år ska den största andelen nya säljare återigen komma från hemmamarknaden USA.
400 miljoner
Walmart ska i dag ha över 400 miljoner produkter till försäljning på Walmart.com, och marknadsplatsen ska stå för minst 95 procent av dessa. Samtidigt har Walmart lyckats få allt fler säljare att välja detaljhandelsjättens tjänst Walmart Fulfillment Services, WFS.
En tjänst som precis som Amazon motsvarighet Fulfillment by Amazon, FBA, innebär att Walmart ansvarar för hela logistik- och driftsprocessen, inklusive kundtjänst. Antalet säljare på marknadsplatsen som använder sig av WFS ökade med 50 procent under andra kvartalet i år.
LÄS ÄVEN: Amazon tar ännu större logistikgrepp – vill fylla på hyllor i fysiska butiker