Klarna har gått från att vara en fakturahanterare till en allt mer komplett betalningslösning för e-handlare. 2012 lanserades Klarna Checkout, ett viktig steg i den utvecklingen, och KCO står nu för mer än hälften av Klarnas volymer. Men Klarna slår sig inte till ro och målet är att bli ledande inom betallösningar för e-handel.
– För tre år sedan var det 100 procent faktura, men sedan dess har det skett en dramatisk förändring. Vi vill att Klarna Checkout ska vara en kvalitetsstämpel för en e-handlare. Som ”Intel inside” på datorer vill vi att det ska bli ”Powered by Klarna”, säger Sebastian Siemiatkowski till tidningen Affärsvärlden.
Nästa steg är att bredda betallösningarna ytterligare och bland annat verkar man ha siktat in sig på den krisande tidningsbranschen. En bransch som har svårt att hitta en bra digital modell, och som enligt Siemiatkowski gör det onödigt svårt att betala för innehåll på nätet.
– Vi tror att betalningsviljan finns, men det måste vara så enkelt som möjligt. Du ska bara behöva klicka på ett plus bredvid artikeln så är det klart.
USA ska vara störst om tre år
Klarna har redan inlett ett samarbete med Bonnier och Dagens Nyheter och nästa år kan mikrobetalningar av artiklar se dagens ljus med hjälp av Klarna. Men först ska man lansera sin betallösning i USA. Något som väntas ske i mars 2015.
Företaget har sedan en tid tillbaka letat personal i landet och förutom ett kontor i New York ryktas Columbus, Ohio, kunna bli Klarnas bas för fortsatt expansion i USA
Klarna har drygt 25 miljoner kunder i 15 europeiska länder där Sverige och Norden fortfarande är de största marknaderna. Men det kommer att ändras snart.
– Om tre år hoppas jag att den amerikanska marknaden är den största. Mer i närtid är det inte långt kvar tills Tyskland är störst för oss, säger Sebastian Siemiatkowski.
Källor: Affärsvärlden, Bizjournals